Алексей Михайлович (1649 год). Глава 20. Суд о холопах. (Ст. 91-100)

91. А будет кто кому прикажет челове­ка во двор, и потом человеке ручается, что тот человек доброй, и воровства от него никакого не будет, и запись на се­бя в том даст, а тот человек, по ком ручается, учиня какое воровство, сбежит, и тот, от кого тот человек сбежит, учнет на том порутчике того своего че­ловека и сносу и убытков своих по запи­си искать судом, а тот порутчик за­писи лживить не учнет, и ему велети то­го человека, но ком он ручался, сыски­вать, и учинить ему срок, как ему того человека сыскав, мочно поставить в при­казе. А будет он того беглаго человека на первой срок не поставит, и ему в том человеке дати другой и третий срок по ука­зу. А будет он того человека и на третий срок не поставит, нему за того человека истцу платити пят десять рублев, да снос и убытки по суду и по сыску.
92. А кому беглой человек из приказу отдан будет в холопство по прежнему, и тому, кому тот беглой человек будет отдан, приказать накрепко, чтоб он того своего беглаго человека до смерти не убил, и не изувечил, и голодом не уморил.
93. А кто у кого поимается за холопа, и на том холопе за платья и приведет его в Холопий приказ, и скажет, что тот холоп с тем поличным снес от него многие его животы, а приводной холоп у приводу в роспросе скажет, что на нем то платье того, кто за него поимается, а иных животов он от него ничего не сна­шивал, а тот человек у кого за того холопа поимаются, скажет что тот холоп бил челом ему во двор внове, а сказал­ся вольной человек, и то платье, за кото­рое поимаются, принес к нему на себе, и он за то платье не стоит, а опричь того платья, иного ничего к нему тот холоп не принашивал, и по той ответчикове и холопей сказке, то поличное платье отда­вать истцом, а в досталыюм иску, чего в лицах не будет, дати им суд, а по суду и по сыску меж ими указ учинити, до чего доведется.
94. А которые люди учнут тягатися о холопе, а спорной холоп до вершенья судна­го дела отдан будет беспечи приставу, и как о том спорном холопе судное дело будет вершено, и тот спорной холоп отдан будет правому, и приставу пожелезное и прокорм за того холопа велети до­правити на виноватом. А велети правити пожелезного по три деньги, а прокорму по четыре деньги надень, и обоего пожелезного и прокорму по семи денег на день,
95. А которые люди учнут в спорном холопе слатися в повальной обыск около своего поместья версты по две, и по три, и по пяти, и по шти, и по десяти, и будет доведется послати обыскати, а в обыскех обявятся в сказке немногие люди человек дватцать, или тритцать, а обыщики, и истец, и ответчик скажут, что опричь того в тонких беретах иных обыскных людей нет, и тот обыск ставити в повальной обыск, и обыскным речемь тех немно­гих людей верити.
96. А которые люди учнут меж себя тягатися о холопах и в сносе, и по суду в том деле дойдет до веры, а на суде истец, иди ответчик возмет крест целовать человеку своему, и имя тому своему человеку в суде скажет, а после того учнет бить челом, что у него тот чело­век, которому было крест целовать, сбе­жал, или умер, и вместо того беглаго, или умершего человека к крестному цело­ванию поставите иного своего человека. А тот, кому ко кресту приводити учнет го­ворити, что он тому человеку не верит, а верит он иному его человеку, и имя иному человеку скажет, и в том ему отказати, а велети крест целовать тому человеку, которой к крестному целованию будет поставлен.
97. А которые люди купленных Татар крестят, и тех новокрещеных людей учнут продавать и приводити к записке, и на таких новокрещеных людей в Хо­лопье приказе никому служилых кабал не давать, и от тех людей, кто их к за­писке приведет, свободной потому, что по Государеву указу крещеных людей нико­му продавать не велено.
98. А будет которые люди учнут ку­плетах своих людей Татарского полону кому поступался по добродетели бездене­жно, и данные на них учнут даватя, и те люди, которым те купленые люди бу­дут даны, с теми данными приведут их для записки в Холопий приказ, и в Хо­лопье приказе тех данных людей, и на них данные в книги записывать.
99. А будет кто приведет к записке Татар по купчим, или по данным, а ска­жет, что те Татаровя куплены на Дону, или в городах, или кто возмет сам по­лощем, и тех Татар полоненых по купчим и по данным по тому же в книги записывать
100. А которые купленые люди Татаровя новокрещеиые останутся после кого умер­шего, а духовных после умерших не останется, или духовные и останутся, да тех новокрещенов в тех духовных никому в надел будет не написано, а как они куплены, и в купчих про них того будет не написано же, что их тот, после кого они останутся, купил себе и жене своей и детем, а жены или дети тех умерших па волю их не отпустят для того, что они их купленые люди, а те купленые люди учнут бить челом Госу­дарю о ннх о свободе по тому, что они им в духовных и в купчих не написа­ны, н тем купленым людям по смерти тех людей, кто их купит, быти у жен их и у детей по тому, что многие люди таких людей покупают до женитьбы сво­ей, а которые люди таких людей покупа­ют и женяся, и они тех своих купле­тах людей в купчих пишут себе, а того не повелося, что таких куплетах людей в купчих писати себе и жене сво­ей и детем.


ENG:


Alexis (1649). Chapter 20. The Court of menials. (Art. 91-100)

91. And who will order the person to whom the yard, and then the person certifies that a good man, and stealing from him will not be any, and the recording itself is willing, but the person for whom the warrants, which perpetrate robbery, escapes, and those from whom that person will run away, uchnet on porutchike of its rights and its demolition and loss of records to seek a court, but he is not lying porutchik record uchnet, and enjoin him to the man, but whom he vouched, syskivat and inflict his term how to find him the man, Framework put in order. And what will he beglago man in the first term of supply, and he is a man Dachi another and the third term of the decree. And he will be the person and the third term does not deliver, him for the man to the plaintiff platiti foot ten rubles, but the demolition and losses on the court and inquest.
92. And who is fluent in the order given to a person in bondage is still, and to whom that person will be given a cursory, ordered firmly, that he may order a person to death beglago killed, and maimed, and killed my hunger.
93. Who's who poimayu a slave, and slaves on a dress and bring it to Kholopov order, and say that he was caught red-handed with the slave blew away many of his belly, and drive a slave drive in rosprose say that it is dress who poimayu for him and other bellies from him, he did not worn out, and the man who has to slave over poimayu will say that he was a serf brow beat him into the yard again, and free people affected, and the dress, for which poimayu, brought him to himself, and he is for the dress is not necessary, but OPRICH of dress, a personal slave to him he did not prinashival, and for the serfs and otvetchikove tale, then handed a dress given to the plaintiff, and in dostalyyum lawsuit, which in the people will not, they Dachi court and in court and inquest between them uchiniti decree, to what happen.
94. And that people uchnut tyagatisya of slaves and slave to the disputed sudnago completion of the case will be given to the bailiff careless, and how about the controversial case will ship slaves pleted, and he disputed the right to be given to the slave, and the bailiff pozheleznoe and sustenance of a slave to enjoin dopraviti guilty. And enjoin praviti pozheleznogo three money and sustenance of four put on the money, and of both pozheleznogo and feed on seven money on day
95. And that people in the disputed uchnut slaves to send to the general search of his estate about a mile to two and three, and five, and STI, and ten, and will happen poslati obyskati, and obyskeh obyavyatsya few people in the fairy tale people dvattsat or trittsat and obyschiki, and the plaintiff and the defendant will say that in thin OPRICH berets obysknyh other people do, and he searched staviti in house searches, and obysknym rechem the few people believe.
96. And that people uchnut between themselves tyagatisya of menials and demolition, and the court in that case comes to faith, and the plaintiff at the trial, the defendant will take the cross go kiss your man and your name to the person in court to say, and after beating uchnet petition that he is the man who was kissing the cross, fled, or died, and instead beglago or deceased person to put a kiss godfather of his rights. And whoever the cross privoditi uchnet govoriti that he does not believe that man, and he believes it to another person, and the name of another person will say, and that he unsubscribe, and enjoin the cross to kiss the man, which by kissing the cross will be placed.
97. And people who bought Tatar baptized, and those newly-baptized people uchnut privoditi sell the note, and such newly-baptized people in order Kholopov servicemen anyone cabal do not give, and from those people who will lead them to the note-free because of the sovereign's decree baptized people are not instructed anyone to sell.
98. And that people will uchnut verses of his Tatar people who walked in full of virtue, cash-strapped, and the data on them uchnut figure out, and those people who bought those people will be given, with the data lead them to note in order to Kholopov, in the order of the serf these people, and they record the data in the book.
99. And who will be a note on the Tatar merchants' wives, or data, and say that those Tatarova purchased on-Don, or cities, or who will take the rinse itself and those Tatar polonenyh for wives, and according to the same record in the book
100 . And people who bought Tatarova novokrescheiye remain after someone died, but after the spirit of the dead will be left, or spiritual, and will remain, but those in the spiritual Novokreschenov anyone in the plot is not written, and how they are bought and wives about them that will not be written same as that of the one after whom they will have bought himself and his wife, and detem, and his wife or children of the deceased pa will not release them for what they have bought their people, and those people bought uchnut brow beating of the Emperor of nnh Freedom from the fact that they are in their spiritual and wives are not written, so-called people bought after the death of those people who buy them, be alone with their wives and children by the fact that many people these people are buying up their marriage, and that people of people buy and zhenyasya and they those of his people in verses written bills of sale itself, but that did not happened that these verses the people in the bill himself and Writers, and his wife detem.