Алексей Михайлович (1649 год). Глава 20. Суд о холопах. (Ст. 61-70)

61. А в приданые давать и женам, и де­тям, и внучатам, и правнучатом в надел в духовных и в данных и в рядных пи­сати полных и докладных и купленных людей и полонеников иных земель. И к такие люди будут в приданые или в надел даны, и тем людям такие люди крепки и же­нам их, и детем, и внучатой, и правнуча­том, а кабальных людей в приданые не да­вать и в духовные и в рядные и в данные не писать. А будет кто кому кабального хо­лопа или рабу в приданые даст, или в духовную, или в рядную, или в данную напишет, и таким кабальным холопам и рабам давать волю.
62. А кто кому старинных своих или купленных людей даст в приданые за се­строй, или за дочерью, и судом Божиим тоя его сестры или дочери настанет, а де­тей после их не останется, и тех умер­ших мужьем таких приданых людей.
Между полными и докладными холопами существовало до Уложения различие, как явствует из указа 7105 Февраля 1 А которые люди до Государева Царева и Великого Кня­зя Федора Ивановича всея Руссии Уложенья в прошлых годах, до лета 7094 года Июля до 1 числа, били челом в службу Бояром и Дворяном и приказным людям и детям Бояр­ским и всяким служилым людям, и гостям и всяким торговым людям, и кабалы слу­жилые на себя давали, а в книги тогды в приказе Холопья суда те служилые кабалы не писаны, и которые люди с Государева Царева и Великого Князя Феодора Ивановича всея Руссии Уложения лета 7094 году Июля с 1 числа били челом в службу, Бояром и Князем и Дворяном и приказным людям и дьяком и детям Боярским и всяким служилым лю­дям и гостям и всяким торговым людям, и кабалы служилые на себя давали на Мос­кве с докладу Холопья суда и во всех городах с ведома приказных людей, и в запи­сных в Московских в кабальных книгах, и в городах те служилые кабалы записываны до нынешнего Государева новоуложения 105-го году Февраля по 1 число, и которые люди впредь с лета 7105 году Февраля с 1 числа учнут бить челом в службу всяким людям с докладу Холопья суда и во всех городах, с ведома приказных людей, и в Московских записных кабальных книгах, и в городах у приказных людей те служилые кабалы бу­дут записаны, и те все люди и жены и дети, которые жены и дети в тех служилых кабалах писаны, в службу Государем своим по тем служилым кабалам по старым и по новым быти в холопстве, как и по докладным, а от Государей своих им не отходити, и денег по тем служилым кабалам у тех холопей не имати, и челобитья их в том не слушати по старым кабалам, а выдавать их тем Государем по тем кабалам в службу до смерти, а которого записного кабального человека, которая кабала старая и новая, по новому уложенью, записана в книги, а в том кабальном холопстве у кого родится сын или дочь, и те их дети тем своим Государем в холопи, против докладных лю­дей, по Государей же их смерть, как и отцы их. А женам после мужей своих, а детям после отцов своих до тех кабальных записных людей и до их детей, которые дети в кабалах будут писаны, и которые дети в том кабальном холопстве родятся, дела нет, и денег по тем отцовским кабалам на тех кабальныххолопех женам и детям не ука­зывать по рядовым записям отдавать тем лю­дем, кто их в приданые даст, хотя бу­дет у кого приданые женки, или девки за­муж выданы, а мужики поженилися, их отдати совсем по тому по правилу Святых Апостол и Святых Отец жены с мужем розводити не велено, где муж, тут и же­на, кому жена, тому и муж.
63. А которые люди отходя сего света напишут в духовной кабальных своих людей по своем животе жене и детем сво­им, а те его кабальные люди у жены и у детей его‘жити не похотят, и учнут по смерти битичелом в холопство кому ино­му, и служилые кабалы на себя дадут, и те люди тому и крепки, кому они после смер­ти перваго своего боярина дадут на себя кабалы, а духовным прежних их Бояр не верити, потому, что всяких чинов лю­дем холопи крепки по кабалам по смер­ти Бояр своих, а женам их и детем те холопи по прежним кабалам некрепки, и отпускали таких холопей после умер­ших на волю.
64. А которые люди отходя сего сйетав духовную жене, или детем своим в наделок людей своих напишет их старин­ными, или иными какими крепостными, а не кабальными и та духовная будет свидетельствована, а у свидетельства та ду­ховная будет не оспорена, а после того с кем в тех людех, или с теми холопи умершего у жены и у детей спор учинит­ся, а на старину крепостей оприч духов­ные на тех холопей не положат, а холо­пи учнут сказывать, что они у того, кто их в духовной своей написал в наделок жене своей или детем, служили по кабальному холопству, и тех холопей роспрашивать, где на них и в котором го­ду кабалы на них иманы. Да будет те спорные холопи скажут про то, где на них, и в котором году кабалы взяты, и против тех их речей сыскати про них кабальными записными книгами. Да будет на тех спорных людей в кабальных за­писных книгах кабалы в записке обя­вятся, а иманы на них те кабалы имянем того, кто их в духовной напишет, жене и детем, и тех холопей того умершего от жены и от детей свободити, и дать им воля. А будет на тех людей в записных кабальных книгах кабал в записке не обявится, и тех холопей по духовной отдати тому, кому они после умершего в духовной его будут написаны.
65. А которые холопи после умерших своих Бояр будут отпущены на волю, и с воли учнут приставливать умерших своих Бояр к женам и к детям в животах, грабежах, для того что они отпущены без животов, и тем холопем в том суда не давать.
66. А которые Боярские люди в прош­лых во 141-м и во 142 годах с Бояры своими были на Государеве службе под Смоленским, и на боях, и в загонах взя­ты были в плен в Литву и из плена вышли, и тем Боярским людям для полонского терпенья дана воля, и жены их отданы им же, а детем их, которые у кого в холопстве породилися, и на которых их детей у кого есть кабалы и иные крепости, велено быть во дворех в холопстве по прежнему. А которые Боярские люди из под Смоленска, и с иных Государевых служеб от Бояр своих сбежали в казаки, или в иное какое воровство, и в воровстве взяты в полон, и из полону вышли, и тем Боярским людям велено быть во дворех у прежних же своих Бояр. А которые Боярские люди бегали в службы, и служили у иных дворян и де­тей Боярских, ну всяких людей, и были в полону же и тех холопей велено отда­вать прежним их Бояром по старым кре­постям. А ныне и впредь о таких холопах указ чинити потомуж, как указано прежде сего.
67. А которые холопи или рабы сбежав от кого постригутся, или которые холопи в бегах станут в попы, или во дьяконы, а те люди, от кого они сбежать, учнут за них иматися, и похотят на них иска­ти холопства и сносу, и на таких беглых людей Бояром их в холопстве и в сно­се давать суд в Холопье приказе. Да бу­дет по суду и по сыску на таких бег­лых людех холопства и сносу доищутся, и на них снос доправя, отдати истцом, а их отослати к Патриарху, или в ко­тором городе ко властем, а Патриарх и иные власти учинят об них указ и по правилом Святых Апостол и Святых Отец.
68. А будет такие беглые люди черне­ческое платье или скуфьи сами на себя поло­жат, и сыщется про то подлинно, и с них по сыску чернеческое платье и скуфьи сняв, отдать в холопство теме людям, от кого они сбежать.
69. А которые Литовские полоняники же­наты в Боярских дворех на Руских кре­постных и на старинных рабах, или ко­торые женки или девки Литовские полонян­ки в Боярских дворех выданы за муж за крепостных, или за кабальных холопей, а в приводе те Литовские полоняники и по­лонянки пред Бояры в роспросе сказали, что они в Литву итти, и у тех своих Бояр, где они поженилися на Руских, и полонянки, которые выданы за муж за Рус­ких, жити не хотят, и те Литовские поло­няники с женами с Рускими женками, и полонянки с мужьями с Рускими людьми из Боярских дворов и ото всяких чи­нов людей освобождены и велено жити им на воле, где кто похочет. А которые Ли­товские полоняники были у записки перед Бояры, а похотели жить у тех же, у ко­го прежде того жили, и те отданы тем же людям, кто у кого живет. А впредь толь­ко те полоняники и полонянки учнут бить челом, чтоб им дати воля, и тех Литов­ских полоняииков по тем запискам веле­но отдавать тем же людям, у кого они жи­ли. А ныне о таких Литовских полоняникех и о полонянах чинить указ против того же, как о них указано напе­ред сего.
70. А иноземцем некрещеиным на Мос­кве и в городах держати у себя в дво­рех в работе иноземцев же всяких раз­ных верь, а Руским людям у иноземцов окрещенных, по крепостям и добровольно, в холопстве не быти, для того, в прош­лом во 136 году ведомо учинилося, блажен­ные памяти, Великому Государю Царю и Ве­ликому Князю Михаилу Феодоровичу всея Руси, и Отцу Его Государеву, блаженные памяти, Великому Государю Святейшему Фи­ларету Никитичу, Патриарху Московскому и, всея Руси, что на Москве и в городах у иноверных у окрещенных иноземцев служат православные Христиане, и тем пра­вославным Христиаиом от иноверцев чи­нится теснота и осквернение, и многие без покаяния, без отцов духовных помирают, и в великой пост и в иные посты мясо и всякой скором едят неволей. И блажен­ные памяти, Великий Государь Царь и Вели­кий Князь Михаил Феодорович всея Руси, и отец Его Государева, блаженные же памяти и Великий Государь, Святейший Филарет Никитич Патриарх Московский и всея Ру­сии указали православных Христиан у ино­земцов некрещенных из дворов взята, и вперед тем православным Христианам, у иноверных, у некрещеных у иноземцев, во дворех быть не велели, чтобы в том Христианским душам осквернения не было и без покаяния не помирали бы. И ныне по тому же у иноземцев некрещеных Руским люден во дворех не быти ни которыми делы. А будет которые Руские люди уч­нут у некрещеных иноземцев во дворех служити по крепостям, или добровольно, и тех сыскивая, чинити им жестокое нака­зание, чтобы ч им и иным таким не повад­но было так делати.


ENG:


Alexis (1649). Chapter 20. The Court of menials. (Art. 61-70)

61. And to give a dowry, and the wives and children, and grandchildren, and pravnuchatom to put in the spiritual and the data and in-line Writers full and memoranda, and people bought and polonenikov other lands. And these people will be put on a dowry or given, and those people are people are strong and their wives, and detem and grand, and pravnuchatom, and enslaving the people not to give a dowry, and in the spiritual and the row in the data do not write. And anyone who is a slave or indentured servant to give a dowry, or spiritual, or in-line, or write to this, and so bonded serfs and slaves were given freedom.
62. Who's Who of old people bought their own or give as a dowry for his sister, or daughter, and the judgment of God toy his sister or daughter will come, and after their children will not remain, and those who died muzhem dowry of the people.
Between full and memoranda slaves existed before the Code is the difference, according to the decree of February 1 7105 A that people are Tsareva Czar and Grand Duke Fedor All Russi laid in past years, until the summer of 7094 to 1 July, the numbers beaten brow of the boyars and service nobles and clerks of people and children and all sorts of Boyarski the serving people, and guests, and all sorts of people shopping, and bondage servitors gave themselves, and then the books in the order of the court Kholopov those servitors servitude is not written, and that people with Tsareva Czar and Grand Duke Theodore Ivanovich All Russi, the 7094 Code is summer in July with a number of hit in the forehead of the service, boyars and princes and nobles, and the clerks and the clerk to people and children Boyarsky, and in all the serving men and guests, and all sorts of people shopping, and bondage servitors gave themselves to Moscow from the report Kholopov court and all the cities with the knowledge of the clerks of people, and notebooks in Moscow in bondage books, and in the cities are servitors servitude to write to the current Sovereign novoulozheniya 105th year in February to a number, and that people continue in the summer of 7105 with a year in February a number of brow beating uchnut in the service of every people to report Kholopov court and in all cities, with the consent of the clerks of people in Moscow notebooks bondage books, and in the cities at the clerks of people are servitors servitude will be recorded, and those people and all the wives and children that wives and children of servicemen in the bondage were written in the service of the Emperor of his bondage to the serving of old and new to be alone in bondage, as well as memoranda to and from their sovereigns they do not othoditi, and money for those servitor servitude of those serfs not Imathia, and their petition is not for listeners old bondage and give them to the Emperor for those in bondage to the service of death, and whose pocket-bonded human bondage which the old and new, the new Code, written in the book, but in bonded servitude who have a son or daughter, and those of their children by their slaves to the Emperor, against the memoranda of people, as sovereigns of their deaths, like their fathers. And their wives after their husbands and children after their fathers as oppressive to the people and notebooks for their children, that children in bondage to be written, and that children in bonded slavery are born, do not care, and money for those on the father's bondage wives kabalnyhholopeh and children did not specify the rank and file of the records be given to lyudem who will give them a dowry, although there is a little wife who has a dowry, or marry the girls are issued, and the men were married, their otdati completely to the rule of the Holy Apostles and the Holy Father's wife and her husband did not rozvoditi ordered where husband and wife here, who's wife, to her husband.
63. And that people are leaving this world in spiritual bondage write their own people for his stomach to his wife and his detem, and those of his enslaving the people of his wife and children ego'zhiti not lust, and the death of uchnut bitichelom in bondage who else, and servitors servitude on the give yourself and those people that are strong, and to whom they are after the death of his boyar pervago give themselves bondage and spiritual past of Boyar does not believe, because of all ranks lyudem strong slaves to bondage on the death of his boyars and their wives and detem those of the former slaves bondage rather weak, and released after the deaths of serfs at will.
64. And that people are leaving this syetav spiritual wife, or his detem nadelok people in their old wrote them, or what other serfs, not spiritual bondage and she will testify, and testimony from the spiritual is not challenged, and after whom those lyudeh, or with the slaves of the deceased's wife and children the dispute have made, and the old forts on the spiritual OPRICH not put serfs and slaves uchnut told that they are the one who them in their spiritual wrote to his wife or nadelok detem, served on the bonded slavery, and those serfs rosprashivat, where they are and in which year servitude to them imany. But will they say about the controversial slaves is where they, and in which year servitude were taken, and against those of their speeches about them syskati bondage phone book. So be on the controversial people in indentured servitude in the note-books of note obyavyatsya, and they are imany bondage imyanem who write them into the spiritual, his wife and detem and those of the serfs who died from his wife and children from svoboditi, and give them the will of the . And will those people in bondage books, notebooks cabal in the note does not obyavitsya, and those on the spiritual otdati serfs to whom they then died in his spiritual will be written.
65. And the slaves are dead after their Boyar will be released at will, and will uchnut pristavlivat their dead wives of the boyars and the children in their stomachs, robberies, in order that they were released without stomachs, and the slave in the court not to give.
66. And that Boyar people in the past in the 141-m and 142 years of the boyars were on their state service at Smolensk, and battles, and pens were taken prisoner in Lithuania and came out of captivity, and the Boyarsky people for patience given Polonsky will, and their wives had given them the same, and detem them, one in which slavery engendered, and which of their children who have bondage and other fortresses, instructed to be in bondage to the dvoreh still. And that Boyar people out of Smolensk, and other official business of the sovereign of his boyars fled to the Cossacks, or else how theft, and theft are taken in full, and came out full, and the Boyarsky told the people to be in the same old dvoreh have their Boyar. And the people who ran in the Boyar service, and served with other nobles and knights, well, all sorts of people, and were in full as of the serfs and told them to give old Boyarov the old castles. And now to continue on such a decree menials potomuzh repairs as stated above this.
67. And that serfs or slaves who escaped from postrigutsya, or who are slaves on the run will be a priest, deacon or in, and those people from whom they escape uchnut Imathia for them, and the lust for them and seeks to demolish slavery, and on such fugitive Boyarov people into slavery, and demolition to give the court in order Kholopov. So be on the court and inquest on such fugitive lyudeh doischutsya slavery and demolition, and demolition of their dopravya, otdati plaintiff, and their otoslati to the Patriarch, or in which the town to the authorities, and the Patriarch and other authorities to inflict on them an order and rule Holy Apostles and the Holy Father.
68. And will these people escaped chernecheskoe calotte dress or put on themselves, and syschetsya about what is authentic, and with them on the inquest chernecheskoe calotte dress and took off, and give to the theme of slavery the people from whom they flee.
69. A Lithuanian who married polonyaniki Boyarskikh dvoreh on Ruski serfs and slaves in old, or that little wife or girl in the Lithuanian polonyanki Boyarskikh dvoreh issued for the husband of the serfs, indentured or serfs, and those in the drive and the Lithuanian polonyaniki polonyanki before the boyars said rosprose that they go to Lithuania, and those of his boyars, where they were married in Towns and polonyanki that are issued for the husband of Ruska, zhiti do not want to, and those with wives Lithuanian polonyaniki with Ruski little wife, and their husbands to polonyanki Ruski people of Boyarskikh yards and mapping of all ranks of people released and ordered them to zhiti on the outside, where someone pohochet. And that was a Lithuanian polonyaniki notes to the boyars, and Pokhotelov live at the same, who lived before that, and those given by the same people who who lived. A further, and only those polonyaniki polonyanki uchnut brow beating, so they will Dachi and those Lithuanian polonyaiikov on those memos instructed to give the same people with whom they lived. And now about these Lithuanian polonyanikeh and polonyanah fix a decree against the same, as are specified in advance of this.
70. A foreigner nekrescheinym in Moscow and in cities hold in my dvoreh in the work of foreigners also believe any different, and people with foreigners Ruski christened on castles and voluntarily, in bondage not be alone, for the last year in the 136 knows have made, blessed memory, the Great Sovereign Tsar and Grand Duke Mikhail Feodorovich All Russia, His Father and Sovereign, blessed memory, sire Holy Nikitich Filaret, Patriarch of Moscow and All Russia that Moscow and in cities with a heterodox foreigners are baptized Orthodox Christians, and those of Orthodox Christians from other faiths is repaired distress and defamation, and many without repentance, without dying of spiritual fathers, and great post, and in other positions of all the meat and eat soon nilly. And blessed memory, the Great Sovereign Tsar and Grand Prince Michael Feodorovich All Russia, and the father of his Sovereign, blessed is the memory and the Grand Sire, His Holiness Filaret Nikitich Patriarch of the Orthodox Christian Rusii indicated unbaptized foreigners have taken from the yard, and go to Orthodox Christians , the heterodox, the unbaptized from foreigners, in dvoreh not be ordered to in the desecration of Christian souls, and there was no repentance, not to die like. And now the same for foreigners in the unbaptized Ruski lyuden dvoreh not be alone any limits of that. And who would have Rusca people uchnut unbaptized foreigners in dvoreh sluzhiti of fortresses, or voluntary, and those syskivaya, repairing them severe punishment to them, and h are not so different povadno was so Delate.