Алексей Михайлович (1649 год). Глава 20. Суд о холопах. (Ст. 21-30)

21. А кто возмет на полного, или на до­кладная, или на старинного холопа кабалу, не опытав без отпускные, и того холопа по сыску отдати тому, чья крепость старее.
22. А что холоп, бегаючи от старого своего Боярина, бил челом во двор иному, и тем учинил ссору, и за то бить его перед Холопьим приказом кнутом на козле нещадно, чтобы на то смотря, иным не повадно было так воровать.
23. А которые люди учнут на кого има­ти кабалы воровски за очно подставой, и про таких в Холопье приказе сыскивать кабальными книгами, и осматривать спор­ных людей вприказе в рожей и в приметы. Да которые люди в рожей и в приметы с кабальными книгами не сойдутся, и тех людей в холопство никому не отдавать, и по тем кабалам истцом отказывать и кто кабалу возмет подставой, а сыщется про то допряма, и тем людям за то чинити на­казание, бить кнутом. А кто имя переме­нит, и тому не верить.
24. А будет которой холоп, или кресть­янин от кого побежит, покиня отца своего, или матерь, и даст на себя ипому кому служилую кабалу вновь, и про таких беглых старинных и кабальных людей и про кресть­янских детей по челобитью тех людей, от кого они сбежать, сыскивать отцами их и матерьми, и ставить с ними отцов их и матерей с очей на очи. Да будет про то сыщется подлинно, что те спорные люди и крестьяне родилися у кого в ста­ринном холопстве, или во крестьянстве, и тех холопей по старине, и по крепости, и с очной ставки, отдавать тем людям, у которых отцы их и матери, а по новым кабалам отказывать А крестьян и кресть­янских детей отдавать ко отцом и к ма­терем, по тому же Государеву указу.
25. А будет которые холопы в роспросе на суде и на очной ставке учнут отцов своих и матерей, или братьев, или сестру или дядьев, или теток родных отпирайся, а отцы их и матери, или братья, или сетры, или дядья, или тетки родные учнут на них го­ворити, что они отпираются их воровством, не хотя быти с ними в холопстве, и тех людей которые учнут отцов своих и матерей, и братьев, и сестр, и дядьев, и теток отпиратися, пытать. Да будет они с первой пытки не повинятся, и их пытати и в другие, да будет и с другия пытки не повинятся  же, них отдать тем людям, у кого на них будут служилые кабалы.
26. А будет от кого побежит холоп, или крестьянин, покинув жен, и в бегах поженятся на иных женах, а первых своих жен учиут отпирайся, или которая раба, или крестьянка от кого сбежит, покинув мужа, и выдут за иных мужей, а первых своих мужей воровством учнут отпиратися, ним указ чинити против того же, как о том писано выше сего в холопье статье.
27. А от кого сбежать кабальные и иные крепостные девки, и вдовы, и крестьянские дочери, и выдут замуж Украйных городов за служилых людей, и за тех дворовых беглых вдов и девок на тех людях, за кого они замуж выдут, имать выводу за вдову, и за девку по пятидесять рублев за человека, а за крестьянскую дочь девку, или вдову по десяти рублев.
28. А кто укого поимается за холопа, и положит кто на которого холопа городскую кабалу, и скажет, что та кабала в городе в книгах записана, и на кабале подписано, что кабала в книгах записана, а в книгах та кабала, на которые книги он шлется, в записке не обявится, а Воеводская, или приказная человека, или губного старосты рука у той кабалы есть, и по
той кабале того, кто такую кабалу в суде положит, не вииити, и велеть ему на холопа, или на рабу, вместо тое кабалы, дати новую кабалу, а тому кто на кабале подпишет, что кабала в книги записана, а в книги не запишет, за то учинити наказание, что Государь укажет.
29. А у которых людей на старинных холопей старинные крепости утерялися в Московское разоренье, в прошлых годах, до 121 го году, и по указу блаженные памяти Великого Государя Царя и Великого Князя Михаила Феодоровича всея Руси велено тем людям в прошлых во 121-м ибо 122-м годах на те холопьи старинные крепости давать явки, и будет которые люди учнут наком искати старинного холопства, а стариныхь крепостей на тех людей в суде не положат, а скажут, что у них на тех людей старинные крепости пропали в Московское разоренье, и в том учнут они слатися на явки, которые даваны в указные годы во 121-м, да во 122-м годах, и те явки будет сыщутся, и по тем явкам таких старинных холопей отдавать тем людям, которые на них те явки подавали. А будет кто учнеть искати старинного холопства, а в суде крепостей никаких на спорных холопей не положит, а скажет, что у него на тех людей крепости в разоренье пропали, а явок он на те крепости в указные годы не давал, и учнет он про старину тех людей слатися в обыск, и по той ссылке тех людей про старинное холопство сыскивать всякими сыски накрепко, и отдавать таких старинных холопей по обыском тем людям, у
кого обыскные люди в старинном холопстве кого знали.

---

Два образца служилой кабалы для обяснения старинного холопства.
7108. Ноября в 23 день к Дьяку к Димитрию Алябьеву площадные подъячие Третьяка Захарьев, да Гриша Васильев сын Ушаков, принесли к записке жилого кабалу , а в кабале пишет, се яз Омелья и Тимофеев сын, прозвище Кубышка, занял есьми у Воина Иванова сына Завалишина, да у его сына у Горчака денег два рубли Московскую от дни Сня­таго Амфилохия Епископа Иконийского, да до того ж дни па год. А за рост мне Ку­бышке у Государей своих у Воина и у его сына Горчака, служити по вся дни во дворе. А полягут деньги по сроце, и мне Кубышке у Государей своих, у Воина и у его сына у Гор­чака, потомуж служити зароет по вся дни во дворе. А на то по слуси Григорий Василь­ев сын Ушаков, а кабалу писал Третьячко Захарев лета 7108 Ноября в 23 день и Омельянко лет в 15-ть, волосом темнорус, очи черны, на лбу рубец. А в роспросе Омельянко сказал, наперед сего служил у него ж Воина по старинному в холопстве. И на Воине Иванове сыне Заваливанье и на его сыне Горчаке с кабалы пошлин два алтына взято, а кабала отдана Воину Иванову сыну Завалишину, да его сыну Горчаку. К сей за­писке кабальной дьячок Третьячко руку приложил. К сей записке послух Гриша руку, приложил.

7108 Декабря в 18 день к Дьяку к Дмитрию Алябьеву площадные подячие Михалко Ва­сильеву да Гриша Васильев сын Ушаков, принесли к записке служилую кабалу, а в кабале пишет, се аз Михайло Гаврилов сын занял есми у Ивана у Григорьева сына у Ерохова два рубли Московскую денег от дни святаго мученика Савастияна, да до того же дни на год. А за рост мне Михайлу у Государя своего у Ивана служити по вся дни во дворе, а полягут деньги по сроце, и мне Михайлу у Государя своего у Ивана служити за рост, потомуж по вся дни во дворе. А на то послуси Гриша Васильев сын Ушаков, а кабалу писал Михалко Васильев лета 7108 Декабря в 18 день. И Михалка ростом сиредний, лицом смугл, волосом черн, очи красно-серы, лет в полтретьяцать, а в ро­спросе сказал наперед сего неслуживал ни укого, отец его и мать и он старинные холопы Ивана Ерохова, а отец его от Ивана сбежав живет в Торопецком уезде, а мать помер­ла тому третий год. И на Иване Григорьеве сыне Ерохове с кабалы пошлин два алтына взято, кабала отдана Ивану Григорьеву сыну Ерохову. К сей кабальной записке кабальной дьячек Михалко Васильев руку приложил. Кабальной послух Гриша руку приложил.

30. А у которых людей холопи породилися от кабальных их людей, а живут они у них многие годы безкабально, и на таких холопей тем людям, у кого они живут безкабально, имати кабалы. А бу­дет те холопи из воли кабал дати не по­хотят, ила них кабалы дати и в неволю, потому, что они живут у них безкабаль­но многие годы.


ENG:


Alexis (1649). Chapter 20. The Court of menials. (Art. 21-30)

21. And who will take over full, or memo, or an old slave bondage, not opytav no vacation pay, and the slave for the inquest to otdati, whose castle is older.


22. And what a serf, begayuchi from his old Boyar, brow beat into the yard to another, and so perpetrate a quarrel, and for beating him in front of the order of Kholopov whip mercilessly on a goat, despite the fact that, no other was so povadno steal.


23. And that people for whom uchnut Imathia bondage furtively for full-time bases, and of these in serf bondage syskivat order books, and to inspect the disputed vprikaze people in the face, and in signs. Yes, that people in the face, and in signs of bondage books did not do, and those in bondage to anyone not to give, and for the plaintiff to deny bondage bondage, and who will take the bases, and syschetsya dopryama about that, and those people for repairs punishment beating whip. And who is the variable name, and so did not believe it.

24. A will is a serf, or peasant, from whom will run, will leave his father or mother, and give themselves servitors who ipomu bondage again, and about these old runaway, and enslaving the people and of the peasant children to petition the people from whom they escape syskivat their fathers and mothers, and put them to their fathers and mothers with eyes on the eyes. Let it be about what truly syschetsya that those contentious people and peasants who rodilisya in the old slavery, or of the peasants, serfs, and those in the old days, and the fortress, and confrontation, to give those people who have their fathers and mothers, and by denying a new bondage of the peasants and peasant children to be given to the father and mother, by the same sovereign's decree.


25. And who will be slaves to the rosprose at trial and at the confrontation uchnut their fathers or mothers or brothers or sister or uncles or aunts home unlocked, and their fathers and mothers, or brothers, or the sale or uncles or aunts home uchnut govoriti them that they are unlocked they steal, not even be alone with them in slavery, and those people who uchnut their fathers and mothers, brothers and sisters and uncles and aunts otpiratisya, torture. Yes, they will be the first of torture do not obey, and pytatsya and others, let him be with other forms of torture do not obey the same, give them to people who have them are servitors servitude.


26. And from whom will run serf, or peasant, leaving wives and married on the run in the other wives, and his first wife uchiut unlocked, or is a slave or a farmer who run away from, leaving her husband, and blown to other men, and his first men stealing uchnut otpiratisya, it repairs the decree against the same, as is written above the slaves in this article.


27. And from whom escape crushing and other fortified maids and widows, and the peasant's daughter, and married blown Borderland cities for serving people, and for those widows, runaway serfs, and the girls on those people for whom they are married blown, hath found a widow, and for the girl to pyatidesyat rubles per person, and for the daughter of a peasant girl or widow for ten rubles.


28. Who ukogo poimayu a slave, and who put the city on which the slave bondage, and say that that bondage in the books written and signed on the bondage that the bondage is recorded in the books, and books is the bondage to which the book he is sent The note does not obyavitsya and Provincial, or a writ of man, or a labial arm of the mayor is bondage, and
bondage of the one who bondage in such a court would put not viiiti, and tell it to the slave, or servant, instead of Toe bondage new bondage Dachi, and one who will sign on the bondage that the bondage of the book is written, but does not write books, for uchiniti sentence that tells the Emperor.


29. And people are serfs in old ancient fortress ruin lost in Moscow, in the past years, to 121 th year, and by decree of the blessed memory of the Great Sovereign Tsar and Grand Prince Michael Feodorovich All Russia told the people in the past in the 121-meters for the 122 - m respectively for those slaves appear to give the old fortress, and that people will uchnut nakom seeks ancient slavery, and starinyh forts on those people will not put before the court and say that they have on people missing in the old castle ruin, Moscow, and in the uchnut they send to the turnout, which gave the ukaznye years in the 121-meters, but at 122 m, respectively, and the turnout will be syschutsya, and for the yavkam these ancient serfs be given to those people who appear on them are filed. And who will uchnet seeks ancient slavery, and in any court of forts in the disputed serfs did not put an and to say that he had on people in the ruin of the fortress are gone, and the appearances he was to those in the fortress ukaznye years did not give, and it is about the old days uchnet those people to send in a search, and click the link in people of all sorts of ancient slavery syskivat investigation firmly, and give these old serfs searched for those people with
whom obysknye people who knew the old slavery.

--- Two samples of servile bondage to the old explanation slavery. 7108. 23 day of November in the Sexton to Demetrius Alyabiev areal Podyachev Zakhariev Tretiak, yes son, Grisha Vasiliev Ushakov, brought to the note of residential bondage, bondage and wrote se lang Mistletoe and Timofeev son, nicknamed Kubishka, took a Warrior esmi Ivanov Zavalishina son, but his son with money bitterling two rubles from the Moscow days Snyatago Amphilochius Bishop of Iconium, yeah Well before the days pas year. And for the growth of my pod from their sovereigns from the Warrior and his son, Gorchakov, sluzhiti for all the days in the yard. A polyagut srotse money on, and I pod for their sovereigns, the warrior and his son have Gorchakov, potomuzh sluzhiti to bury all the days in the yard. And the fact of slusi Grigory Vasilyev son Ushakov, and bondage Tretyachko Zakharov wrote in November 7108 summer in 23 years Omelyanko day and 15-Th, temnorus hair, black eyes, a scar on his forehead. And rosprose Omelyanko said ahead of this served with him on Well Warrior in the old bondage. And the lowering of the Warrior Ivanov's son and his son from the bondage of duties Gorceac two altyn taken and given to the Soldier bondage Zavalishin Ivanov's son, but his son Gorchakov. By this note, bondage sexton Tretyachko arm attached. By this note posluh Grisha arm attached. December 7108 in 18 days with the Sexton to Dmitry Alyabiev areal podyachie Mihalko Grisha Vasiliev Vasiliev yes son, Ushakov, brought to the note servitors servitude, and bondage writes se al Gavrilov son Michael took a esmi Ivan Grigorieva Erokhova son at two rubles from the Moscow money from the days of the holy martyr Savastiyana, but before the days of the year. And for the growth of my Mihailo with the Emperor of Ivan sluzhiti for all the days in the yard, and polyagut srotse money on, and I Mihail of the Emperor Ivan sluzhiti for growth, potomuzh for all the days in the yard. And the fact poslusi Grisha Vasiliev son Ushakov, and bondage Mihalko Vasiliev wrote in December 7108 in the summer of 18 days. And Mihalka growth siredny, swarthy face, black hair, eyes red and sulfur in the poltretyatsat years, and in advance of this rosprose said nesluzhival no ukogo his father and mother, and he is old Ivan Erokhova slaves, and his father escaped from Ivan lives in Toropetzkaya County, and his mother died to the third year. And the son of Ivan Grigoriev Erokhova with bondage duties two altyn taken, bondage given to Ivan Grigoriev Erokhova son. By this note bondage bondage Djachek Mihalko Vasiliev put his hand. Bondage posluh Grisha arm attached.

30. And people are slaves of rocks from enslaving their people, and they lived there many years bezkabalno, and the serfs of the people from whom they live bezkabalno, Imathia bondage. And they will be slaves of the will of the cabal Dachi is not lust, ooze their bondage and captivity Dachi, because they live their bezkabalno many years.