101. А которые люди учнут на ком искать
холопства по полной деда своего, а в полной деда его будет написано, что
дед его того холопа купил себе и детем своим, а про внучат и про
правнучат в той полной ничего будет не написано, а ответчик на того же
холопа положит в суде кабалу новую, и по той кабале тому холопу и впредь
велети быти в холопстве у ответчика, а истцу в том холопе отказати по
тому, что он о том холопе бьет челом по полной деда своего, а в полной
деда его того холопа ему не написано.
102. А кто за холопа поимався в холопстве, и засадя у пристава, холопства искати не учнет, и от него отступится, и приставу за того человека пожелезное и прокорм велети доправити патом, кто его у него засади отступится.
103. А кто истец в суде положит на холопа кабалу старую за дьячьей, или Губных старост, или городовых прикащиков за рукой, а писана та кабала до Московского разорения, а книг кабальных тех годов нет, и подьячий и послухи померли, а ответчик ту кабалу учнет лживити, и про ту кабалу сыскивать иными такими кабалами, да будет у кого такие же кабалы сыщутся, а приказной человек в тех кабалах написан тот же, которой в той спорной кабале написан, и рука с рукой сойдется, и той кабале верить.
104. А которые вольные люди похотят жити у протопопов, и у протодьяконов,и у попов, и у дьяконов и у иных причетников церковных, или у служек монастырских, и на тех людей протопопом и протодьяконом давать служилые кабалы, а у попов, и у дьяконов, ну иных причетников церковных, и у служек монастырских тем вольным людям жити
из воли, по записям урочные годы, а служилых кабал на таких вольных людей попом и дьяконом, и иным причетником церковным и служкам монастырским не давать.
105. Также которые зольные люди похотят жити у боярских людей и тем людям у боярских людей жить из воли, по записям же урочные годы, а служилых кабал на таких вольных людей боярским людям не давать же. А которым будет боярским людям на таких людей служилые кабалы даны в прошлых годех, и те кабалы не в кабалы по тому, что в прошлом во 143 м году такие кабалы велено отставить.
106. А кто отходя сего света, напишет в духовной своей, что сына его кабальных людей отпустить на волю, и тех кабальных сыновных людей, по отцовым духовным, на волю отпущать и отпускные им давать, а по кабалам у детей его служити им не велеть.
107. А которые кабалы и кабальные книги писаны в городах, и из городов присланы к Москве в прошлых годах, во 148 м году Августа по двадесять шестое число, а приказных людей рук у тех кабал и у кабальных книг нет, и челобитья на те книги до сего Государева указу ничьего не бывало, и ничем те книги и кабалы не оспорены, и тем кабалам и кабальным книгам верити, и те книги закрепить дьячьей рукой.
108. А которые люди учнут тягатися о холопе, и один того холопа учнет называть старинным человеком, а другой кабальным, а именем и прозвищем учнут его называть не о днем, и станет истец, или ответчик слатися в повальной обыск, что у него того человека в старинном холопстве знали, и что бы того спорного человека поставить перед обыскными людьми, и того спорного холопа перед обыскными дюдми ставить, и будет про него обыскные люди скажут, что они его в старинном холопстве у кого знали многия лета, итого спорного холопа по тем обыском отдать тому, у кого его обыскньие люди в старинном холопстве знали. А будет в обыску про такова спорного человека обыскные люди скажут, что того человека знают они у кого в холопстве лет десять или дватцать, а старинный ли он холоп того, у кого они его знают,
про то они не ведают, а те люди, которые о том холопе тяжутся, один называет его старинным своим холопом, а другой на него положит кабалу, а обыскные люди того холопа знали у того кто ту кабалу спорит, наперед той кабалы, и по тем обыском того спорного холопа отдать тому, у кого его обыскные люди знали в холопстве до той кабалы. А будет та кабала будет старее обыску, итого холопа по той кабале отдать тому, кто на него ту кабалу положит.
109. А кто истец, или ответчик в холопах учнут слатися на опчую правду, а опчая правда будет в дальных городах в Сибири или в Астрахани, или в повальной обыск на те же дальные городы, и кто из них один учнет против такие ссылки бить челом, что в такие в дальные городы шлется для волокиты, ив те дальние городы о допросе опчия правды и о повальном обыску Государевы грамоты не посылать, а вершити дело по суду, до чего доведется, что бы в том ни кому лишния волокиты не было.
110. А которые холопы учпут кому давать на себя и на детей своих служилые кабалы, а дети у них в те поры будут лет в пятнатцать, или в дватцать и больше, а учнут те холопи тех своих детей в кабалы писати с собой за очи, и тех холопьих детей в кабалы и в кабальные книги за очи не писати, а велети их к кабальной записке ставит налицо, и в кабальные книги записывать их в рожей н в приметы всех, а за очи на таких холопьих взрослых детей кабал не давать. А у которых холопей в те поры, как они учнут на себя давать кабалы, дети будут в недорослях, меньше пятнатцати лет, и тех их детей, по их сказкам, в кабалы и кабальные книги писать с ними и за очи.
ENG:
Alexis (1649). Chapter 20. The Court of menials. (Art. 101-110)
101. And that people on whom to seek uchnut slavery to the full of his grandfather and his grandfather in full will say that his grandfather bought a slave of himself and his detem, and about grandchildren and about pravnuchat to the full personal will not be written, and the defendant in order as a slave in the court put a new bondage, bondage, and for the slaves to continue to be alone in bondage enjoin the defendant, and plaintiff in the slaves unsubscribe from the fact that it is about beating slaves petitioned the full of his grandfather and his grandfather in full in order slave he had not written.
102. And who is behind in the slave poimavsya slavery, and the ambush at the police officer, seeks not uchnet slavery, and from the retreat, and the bailiff of the person and the sustenance pozheleznoe enjoin dopraviti Pat, who had ambushed him back down.
103. And who is the plaintiff in the court put it in the slave bondage of the old dyachey or labial wardens or policemen Chamberlain for his hand, and to write is the bondage to the destruction of Moscow, and the books of those years of fettering is not, and the clerk and posluhi died, and the defendant that bondage uchnet lzhiviti and about that other bondage syskivat such bondage, let him be who are the same bondage syschutsya and mandative people in the bondage written by the same, which is controversial in that bondage is written, and hand to hand will converge, and the bondage to believe.
104. A free people who lusts for zhiti Protopopov, and Protod'iakonov, and priests, and deacons and other church sextons, or servants of a monastery, and the people Protopopov and archdeacon to give servitors servitude, and the priests, and deacons, Well, other church sextons, and servants of the monastery by a free people zhiti of the will, the records of the appointed years, as servitors to the cabal of freemen priest and deacon, church clerk, and another servant, and not to the convent.
105. Also, people who lusts zhiti ash from knights and people to people at the knights of the will of people to live, the record is untimely years, as servitors to the cabal of free men knights people not to give away. And the knights who will be the people on these people are in bondage servitors godeh past, and those not in bondage bondage by the fact that last year at 143 m are ordered bondage aside.
106. And who is leaving this world, wrote in his spiritual, that his son enslaving the people let go at will, and enslaving those 'sons, the people of the spiritual fathers at will and otpuschat selling them to give, and in bondage to his children sluzhiti they do not enjoin.
107. And that bondage and crushing of the book are written in the cities and the towns sent to Moscow in the past years, in the 148 th year in August to the 6th dvadesyat number, and the clerks of the hands of the people in those bondage and bondage books have not, and to petition the books to this Sovereign's never been anyone's decree, and does the books and bondage is not disputed, and the bondage and the bondage books, believe, and the books to fix dyachey hand.
108. And that people uchnut tyagatisya of slaves and a slave to call the old man uchnet and the other bonded, and the name and nickname uchnut call it not a day, and will be the plaintiff or the defendant to send a general search, he had the man in the old knew slavery, and that would be of a controversial person obysknymi put before people, and the dispute before the slave obysknymi dyudmi place, and will be about him obysknye people say that they did in the old slavery who knew many of the summer, for a total slave to the disputed search warrant in order to give for those who have it obysknie people in the old slavery knew. And will be a search of such a controversial person obysknye people will say that that person knows who they are in slavery for ten years or dvattsat, and an old slave of he who has it, they know
about what they do not know, and those who of slaves tyazhutsya one calls him his old slave, and the other put it bondage, and people of the slave obysknye knew from that bondage of those who argue, in advance of the bondage, and for the search warrant in order to give the controversial slave who has his obysknye People knew in bondage to that bondage. A will is the bondage to be searched is older, for a total slave for the bondage to give to someone who it will put that bondage.
109. And who is the plaintiff or the defendant in the menials uchnut opchuyu send to the truth and the truth will opchaya in distant cities in Siberia or Astrakhan, or general search on the same distant city, and who are against such a uchnet links brow beat that in such a distant city is sent to tape, and in those distant cities to question the truth about opchiya general search sovereign's letters are not sent, and vershiti case in court, to what happen that would be no unnecessary red tape, who was not.
110. And that slaves uchput who give themselves and their children servitors servitude, and the children they had in those days will be years in pyatnattsat, or dvattsat and more, and those slaves uchnut those of their children in bondage to a Writers of the eyes, and those menials of children in bondage and crushing of the book is not for the eyes of the Writers, and enjoin them to put a note there is bondage, and enslaving them in a book written in the signs of erysipelas n all, but for the eyes in such menials cabal adult children not to give. And that serfs in those days, they give themselves uchnut bondage, the children will ignoramus, less pyatnattsati years, and those of their children, their tales of bondage and enslaving them to write the book and for the eyes.
102. А кто за холопа поимався в холопстве, и засадя у пристава, холопства искати не учнет, и от него отступится, и приставу за того человека пожелезное и прокорм велети доправити патом, кто его у него засади отступится.
103. А кто истец в суде положит на холопа кабалу старую за дьячьей, или Губных старост, или городовых прикащиков за рукой, а писана та кабала до Московского разорения, а книг кабальных тех годов нет, и подьячий и послухи померли, а ответчик ту кабалу учнет лживити, и про ту кабалу сыскивать иными такими кабалами, да будет у кого такие же кабалы сыщутся, а приказной человек в тех кабалах написан тот же, которой в той спорной кабале написан, и рука с рукой сойдется, и той кабале верить.
104. А которые вольные люди похотят жити у протопопов, и у протодьяконов,и у попов, и у дьяконов и у иных причетников церковных, или у служек монастырских, и на тех людей протопопом и протодьяконом давать служилые кабалы, а у попов, и у дьяконов, ну иных причетников церковных, и у служек монастырских тем вольным людям жити
из воли, по записям урочные годы, а служилых кабал на таких вольных людей попом и дьяконом, и иным причетником церковным и служкам монастырским не давать.
105. Также которые зольные люди похотят жити у боярских людей и тем людям у боярских людей жить из воли, по записям же урочные годы, а служилых кабал на таких вольных людей боярским людям не давать же. А которым будет боярским людям на таких людей служилые кабалы даны в прошлых годех, и те кабалы не в кабалы по тому, что в прошлом во 143 м году такие кабалы велено отставить.
106. А кто отходя сего света, напишет в духовной своей, что сына его кабальных людей отпустить на волю, и тех кабальных сыновных людей, по отцовым духовным, на волю отпущать и отпускные им давать, а по кабалам у детей его служити им не велеть.
107. А которые кабалы и кабальные книги писаны в городах, и из городов присланы к Москве в прошлых годах, во 148 м году Августа по двадесять шестое число, а приказных людей рук у тех кабал и у кабальных книг нет, и челобитья на те книги до сего Государева указу ничьего не бывало, и ничем те книги и кабалы не оспорены, и тем кабалам и кабальным книгам верити, и те книги закрепить дьячьей рукой.
108. А которые люди учнут тягатися о холопе, и один того холопа учнет называть старинным человеком, а другой кабальным, а именем и прозвищем учнут его называть не о днем, и станет истец, или ответчик слатися в повальной обыск, что у него того человека в старинном холопстве знали, и что бы того спорного человека поставить перед обыскными людьми, и того спорного холопа перед обыскными дюдми ставить, и будет про него обыскные люди скажут, что они его в старинном холопстве у кого знали многия лета, итого спорного холопа по тем обыском отдать тому, у кого его обыскньие люди в старинном холопстве знали. А будет в обыску про такова спорного человека обыскные люди скажут, что того человека знают они у кого в холопстве лет десять или дватцать, а старинный ли он холоп того, у кого они его знают,
про то они не ведают, а те люди, которые о том холопе тяжутся, один называет его старинным своим холопом, а другой на него положит кабалу, а обыскные люди того холопа знали у того кто ту кабалу спорит, наперед той кабалы, и по тем обыском того спорного холопа отдать тому, у кого его обыскные люди знали в холопстве до той кабалы. А будет та кабала будет старее обыску, итого холопа по той кабале отдать тому, кто на него ту кабалу положит.
109. А кто истец, или ответчик в холопах учнут слатися на опчую правду, а опчая правда будет в дальных городах в Сибири или в Астрахани, или в повальной обыск на те же дальные городы, и кто из них один учнет против такие ссылки бить челом, что в такие в дальные городы шлется для волокиты, ив те дальние городы о допросе опчия правды и о повальном обыску Государевы грамоты не посылать, а вершити дело по суду, до чего доведется, что бы в том ни кому лишния волокиты не было.
110. А которые холопы учпут кому давать на себя и на детей своих служилые кабалы, а дети у них в те поры будут лет в пятнатцать, или в дватцать и больше, а учнут те холопи тех своих детей в кабалы писати с собой за очи, и тех холопьих детей в кабалы и в кабальные книги за очи не писати, а велети их к кабальной записке ставит налицо, и в кабальные книги записывать их в рожей н в приметы всех, а за очи на таких холопьих взрослых детей кабал не давать. А у которых холопей в те поры, как они учнут на себя давать кабалы, дети будут в недорослях, меньше пятнатцати лет, и тех их детей, по их сказкам, в кабалы и кабальные книги писать с ними и за очи.
ENG:
Alexis (1649). Chapter 20. The Court of menials. (Art. 101-110)
101. And that people on whom to seek uchnut slavery to the full of his grandfather and his grandfather in full will say that his grandfather bought a slave of himself and his detem, and about grandchildren and about pravnuchat to the full personal will not be written, and the defendant in order as a slave in the court put a new bondage, bondage, and for the slaves to continue to be alone in bondage enjoin the defendant, and plaintiff in the slaves unsubscribe from the fact that it is about beating slaves petitioned the full of his grandfather and his grandfather in full in order slave he had not written.
102. And who is behind in the slave poimavsya slavery, and the ambush at the police officer, seeks not uchnet slavery, and from the retreat, and the bailiff of the person and the sustenance pozheleznoe enjoin dopraviti Pat, who had ambushed him back down.
103. And who is the plaintiff in the court put it in the slave bondage of the old dyachey or labial wardens or policemen Chamberlain for his hand, and to write is the bondage to the destruction of Moscow, and the books of those years of fettering is not, and the clerk and posluhi died, and the defendant that bondage uchnet lzhiviti and about that other bondage syskivat such bondage, let him be who are the same bondage syschutsya and mandative people in the bondage written by the same, which is controversial in that bondage is written, and hand to hand will converge, and the bondage to believe.
104. A free people who lusts for zhiti Protopopov, and Protod'iakonov, and priests, and deacons and other church sextons, or servants of a monastery, and the people Protopopov and archdeacon to give servitors servitude, and the priests, and deacons, Well, other church sextons, and servants of the monastery by a free people zhiti of the will, the records of the appointed years, as servitors to the cabal of freemen priest and deacon, church clerk, and another servant, and not to the convent.
105. Also, people who lusts zhiti ash from knights and people to people at the knights of the will of people to live, the record is untimely years, as servitors to the cabal of free men knights people not to give away. And the knights who will be the people on these people are in bondage servitors godeh past, and those not in bondage bondage by the fact that last year at 143 m are ordered bondage aside.
106. And who is leaving this world, wrote in his spiritual, that his son enslaving the people let go at will, and enslaving those 'sons, the people of the spiritual fathers at will and otpuschat selling them to give, and in bondage to his children sluzhiti they do not enjoin.
107. And that bondage and crushing of the book are written in the cities and the towns sent to Moscow in the past years, in the 148 th year in August to the 6th dvadesyat number, and the clerks of the hands of the people in those bondage and bondage books have not, and to petition the books to this Sovereign's never been anyone's decree, and does the books and bondage is not disputed, and the bondage and the bondage books, believe, and the books to fix dyachey hand.
108. And that people uchnut tyagatisya of slaves and a slave to call the old man uchnet and the other bonded, and the name and nickname uchnut call it not a day, and will be the plaintiff or the defendant to send a general search, he had the man in the old knew slavery, and that would be of a controversial person obysknymi put before people, and the dispute before the slave obysknymi dyudmi place, and will be about him obysknye people say that they did in the old slavery who knew many of the summer, for a total slave to the disputed search warrant in order to give for those who have it obysknie people in the old slavery knew. And will be a search of such a controversial person obysknye people will say that that person knows who they are in slavery for ten years or dvattsat, and an old slave of he who has it, they know
about what they do not know, and those who of slaves tyazhutsya one calls him his old slave, and the other put it bondage, and people of the slave obysknye knew from that bondage of those who argue, in advance of the bondage, and for the search warrant in order to give the controversial slave who has his obysknye People knew in bondage to that bondage. A will is the bondage to be searched is older, for a total slave for the bondage to give to someone who it will put that bondage.
109. And who is the plaintiff or the defendant in the menials uchnut opchuyu send to the truth and the truth will opchaya in distant cities in Siberia or Astrakhan, or general search on the same distant city, and who are against such a uchnet links brow beat that in such a distant city is sent to tape, and in those distant cities to question the truth about opchiya general search sovereign's letters are not sent, and vershiti case in court, to what happen that would be no unnecessary red tape, who was not.
110. And that slaves uchput who give themselves and their children servitors servitude, and the children they had in those days will be years in pyatnattsat, or dvattsat and more, and those slaves uchnut those of their children in bondage to a Writers of the eyes, and those menials of children in bondage and crushing of the book is not for the eyes of the Writers, and enjoin them to put a note there is bondage, and enslaving them in a book written in the signs of erysipelas n all, but for the eyes in such menials cabal adult children not to give. And that serfs in those days, they give themselves uchnut bondage, the children will ignoramus, less pyatnattsati years, and those of their children, their tales of bondage and enslaving them to write the book and for the eyes.