1. Которые дети Боярские неверстаны, и у разбору и в служилых списках
и ни в какой Государеве службе нигде не объявилися, и поместных и
вотчинных дач за ними нет, а ныне они по кабалам в Боярских дворах, а
били челом они в Боярские дворы в прошлых годах, до нынешнего Государева
указу, и тем детем Боярским сверстанным и вперед, быти в Боярских
дворах по прежнему.
2. А вперед детей Боярских верстаных и неверстанных никому в холопы не приимати, и в холоп приказе на них, без Государева имянного указу, кабал не давать.
3. А будет которые дети Боярские после сего Государева указу бьют челом кому в холопство, и по Государеву указу и по Боярскому приговору из холопства они будут свобожены, и велят им Государеву службу служити с городом, и они воровством, не хотя Государевы службы служити, учнут бить челом в иные в Боярские дворы, и всяких чинов людям, и тех детей Боярских отдавать в холопы тем людям, у кого они прежде того в холопстве были.
4. А которые люди, бегаючи от всяких чинов людей, живут за Бояры, и за Окольничими, и за Думными людьми, и за Стольники и за Стряпчими и за дворяны Московскими, и за Дьяки, и за жильцы, и за городовыми дворяны и детьми Боярскими, и за дворовыми людьми, и за иноземцы, и за подьячими и всяких чинов за служилыми людьми, и приходя к тем людям, из за кого они вышли, и иных их людей и крестьян подговаривают, и доны их разоряют, и грабят и пожигают, и тем людям, которого они разоряют, исткати разоренья в Судных приказах на тех людях, у кого они живут в бегах. Да которые беглые люди кому доведутся по суду и по сыску отдать в холопство, и тех беглых людей, по полным грамотам и по иным крепостям, отдавать в холопство с женами и с детьми, которые дети с отцами писаны в одной крепости, и которые у кого в холопах породилися.
5. А которые дети родилися до холопства и учнут жити собою, и те холопьи дети от тех людей, у которых служат отцы их и матери, свободны.
6. А будет из-за кого выбежать крестьяне, или бобыли и крестьянские и бобыльские дети, и бегая бьют челом в Боярские дворы, и дадут на себя служилые кабалы, а за тем, из за кого они выбежать, написаны они до побегу в писцовых, или в переписных книгах, и из тем книг в
выписях, во крестьянах, или в бобылях, и таких беглых крестьян и бобылей и крестьянских и бобыльских детей, по суду и по сыску и по книгам и по выписям, отдавать тем помещиком и вотчинником, из-за кого они выбежали. И о таких беглых крестьянах и бобылях ежегод из
Холопья приказу посылати в городы к Воеводам и к приказным людям Государевы грамоты, что бы в городах Воеводы и приказные люди на крестьян и на крестьянских детей кабал никому не давали.
7. А будет к кому придут какие люди, и учнут бить челом в холопство, а скажутся, что они вольные люди, и тем людям, к кому они придут, распрашивать их, какие они вольные люди, и где они родилися, и за кем они наперед того жили, и не служилых ли отцов дети, и в Государеве службе и в тягле они не бывали ли, и не беглые ли чьи люди, или крестьяне или бобыли. Да будет те прихожие люди в роспросе скажут, что они не служилые отцов дети, кому доведутся по суду и по сыску, служилых отцов дети и в Государеве отдати в холопство, и тех беглых людей , службе и в тягле нигде и в холопах и полным грамотам и по иным крестьянах и в бобылях ни укого нехотят, отдавать в холопство с женами и с бывали, и тем людям, к кому такие люди детьми, которые дети со отцами писаны в учнут в холопство бить челом, по тому
одной крепости, и которые у кого в олопстве породилися же приводити их в холопей приказ, а в Холопье приказе тех людей роспрашивати же. Да будет те люди в Холопье, и учнут жити у кого иного, или учнут жити собой, и те холопьи дети от тех людей, у которых служат отцы их и матери, свободны. В приказе в роспросе скажут теже речи, как они скажутся тем людям, которые их в Холопей приказ приведут, и те их речи записав, велети на них давать и служилые кабалы. И которые грамоте умеют, и тем велети к тем служилым кабалам и кокпитам руки прикладывать.
8. А которые люди учнут к кому приходить и бить челом в холопство после кого умерших, и отпускные умерших, или их прикащиков с собой принесут, и таких людей с теми отпускными но тому же приводити в Холопей приказ, а в Холопье приказе тех людей роспрося, и взяв с отпускных списки, велеть на них тем людям, кому они учнут бить челом в холопство, давать служилые кабалы, а отпускные велеть клеити к кабалам, и закрепляй дьячьей рукой. А списки с тех отпускных оставливать в Холопье приказе, за дьячьей же приписью, и те кабалы и отпускные и холопей в рожей и в приметы записывать к книги.
9. А у которых людей на холопей будут служилые кабалы, и те люди тех своих холопей, хотя укрепили у детей своих в холопстве, пришлют в приказ Холопья суда, на тех же своих холопей имати новых кабал, на имя детей своих, а отпускных тем холопем своим не дадут, и на тех людей, без отпускных, кабал детем их не давать.
---
Образец служилой кабалы в обяснение кабального холопства.
7108 Января в 10 день. К Дьяку к Дмитрию Алябьеву площадные подьячие Семейка Яковлев сын Наумов, да Михалко Афонасьев сын Лысков принесли к записке служилую кабалу, а в кабале пишет, се яз Леонтей Алексеев сын, родом Латыш, занял есми у Третьяка у Михайлова сына Назимова денег четыре рубли Московскую, Января с 10 числа, да до того ж дни, на год. А зароет мне Левы служити у Государя своего, у Третьяка, по вся дни во дворе. А полягут денег по сроце, и мне Левы, у Государя своего, у Третьяка, по тому ж, служити по вся дни во дворе за рост. А на то послуси Михалка Афонасьев сын Лысков, а кабалу писал Семейка Яковлев сын Наумов, лета 7108 Января в 10 день. И Левка лет в пятнадцать, волосом рус, лицем смугл, очи серы. А в роспросе сказал, наперед сего не служивал ни укого, а жил в Выборском уезде, отца и матери не помнит, остался мал, а родом Латыш. А из Выборского уезду пришел в Корелу просити хлеба, и в Кореле бил челом в службу Третьяку Назимову волей. И на Третьяке Назимове с кабалы пошлин четыре алтына взято. Кабала отдана Третьяку Михайлову сыну Назимову. К сей кабальной записке кабальной Дьячок Склейко Наумов руку приложил кабальной послух Михалко Лысков руку приложил.
Образец служилой кабалы в обяснение того, что холопы по освобождении от прежних Господ, могли оставаться на воле, невступая снова в частное услужение по кабалам. 7108. Октября 17 день. К Дьяку к Дмитрей Алябьеву площадные подьячие Ждан Иванов сын Пупынин, да Третьяк Захарьев принесли к записке служилую кабалу, а в кабале пишет, се яз Корнил Васильев сын, прозвище Сухой, портной мастер, занял есми у Микифора Федорова сына Обухова денег пять рублей Московскую, от дни Святаго Пророка Иоссия , да до того же дни, на год. А за рост мне Корнилу у Государя своего, у Микифора Обухова слулати по вся дни во дворе. А полягут деньги по сроце, и мне у Государя своего, у Микифора служити за рост, по тому же, по вся дни во дворе. А ного и о слуси Третьяк Захарьев. А кабалу писал Жданко Иванов сын Пупынин, лета 7108 Октября 17 и Корнилко ростом не мал, волосом рус, в проседь, очи серы , в лице мордовать, лет в семдесять. А наперед де сего служил Шелонские пятины у сына Боярского у Микифора у Румянцова добровольно, лет с пять, а после того в Вотцхой Пятине у Кузьмы у Воркасова лет с десять, по кабале, и как он умер , и тое кабалу ему отдали, и он де и после Кузмы жил в Солцы, в колесной слободе, промышлял портным мастерством, а ныне бити челоом в службу Микифору Федорову сыну Обухову. И на Мекифоре Федорове сыне Обухове с тое служилые кабалы пошлин пять алтын взято. Кабала отдана Микифору Федорову сыну Обухову. К сей заиписке кабальной Дьяков Жданко руку приложил, послух Третьяго руку приложил.
10. А которые холопы по смерти прежних своих Бояр будут отпущены на волю, и отпускные им даны будут, и они с теми отпускными пришел к кому, бьют челом в холопство, и отпускные свои ему отдадут, а после того, покиня они те свои отпускные, кому отдадут, отшед от них, бьют челом в холопство иному кому, и учнут на себя служилые кабалы давать, и на них тем людям, к кому они без отпускных придут, служилых кабал не давать, а давать на них служилые кабалы тем людям, к кому они наперед с отпускными придут.
ENG:
Alexis (1649). Chapter 20. The Court of menials. (Art. 1-10)
1. Which knights neverstany, and analysis of servicemen and lists, and in any state service never showed up, and local and manorial villas for them there, and now they are in bondage Boyarsky Dvor, and brow beat them in the Boyar yards in the past years to the present Czar's decree, and the detem Boyarsky laid out and forward, be alone in the Boyarsky Dvor still.
2. A forward and knights verstanyh neverstannyh not slaves to anyone in priimati, and in order slave to them, without the Sovereign imyannogo decree, not to cabal.
3. And that is after the knights of this order of the Sovereign's brow beat anyone into slavery, and the sovereign's decree and Boyarsky sentence of slavery, they will svobozheny, and tell them to state service sluzhiti with the city, and they are stealing, not even state service sluzhiti, uchnut beat petition in the other yards in the Boyar, and all ranks of people, and those knights to give to slaves to those people who have them before that were in bondage.
4. And that people begayuchi from all ranks of people living in the boyars, and for Okolnichy and for dumnyi people, and for Stolnik and for the Solicitor for the nobles, and by Moscow, and a clerk, and for the residents and nobility of the policeman and children Boyarsky, and the servants of men, and for foreigners, and for the clerks and all ranks of servitors, and coming to the people from whom they came, they and other people and persuades farmers and dons their ruin, and rob and pozhigayut and those people whom they ruin, ruin in istkati Judgment orders for those people who are living in hiding. Yes, that fugitive who will bring people to justice and to give the inquest into slavery, and those fugitives people to complete reading and writing and other fortresses, to give in bondage with their wives and children, children with fathers who wrote in one of the fortress, and that anyone gave rise to the menials.
5. And that kids rodilisya to slavery and uchnut zhiti themselves, and the children of slaves of the people who serve their fathers and mothers are free.
6. And who will run out by the peasants, or peasant bobyli and cottar, and children running around and hit my forehead in the Boyar yards, and give themselves servitors servitude, and for those from whom they run out, they are written to escape in the scribe, or in the census books, and from those books to
write out, in the peasants, or all alone, and such fugitive peasants and all alone, and the peasant and the cottar children in court and inquest, and the books and to write out, in order to give the landlord and owner in, out- for whom they ran. And on such fugitive peasants and homeless outcast of the annual
Kholopov posylati in order to the magistrates and clerks of the Sovereign's letters to people that have in the cities of Governors and clerks people in peasantry and peasant children cabal, no one would.
7. But will anyone come to any people, and brow beating uchnut in slavery, and the impact that they are free men, and those people to whom they come, rasprashivat them what they are free men, and where they rodilisya, and for whom they are ahead to live, and whether the service class fathers, children, and in the state service and taxes, they've never been there, and not a fugitive whose people, or peasants, or bobyli. But will those people in the hallways rosprose say that they do not service class fathers children, who will bring to trial and inquest, fathers, children of servicemen and Sovereign otdati in slavery, and those people escaped, service and tax anywhere in the menials and full charters and other peasants and homeless outcast or ukogo reluctantly, to give to slavery the wives and visited, and the people to whom these people are children, children with fathers who are written in uchnut in bondage to beat the brow, by the fact
one of the fortress, and who have who gave birth in the same olopstve privoditi them in order of serfs and serf in the order of those people rosprashivati same. But will the people in the serf, and uchnut zhiti someone else, or uchnut zhiti themselves, and those children are slaves to those people who serve their fathers and mothers are free. In order to cover those speech rosprose say how they will affect the people who ordered them to bring serfs, and those of their speech, writing, enjoin them to give and servitors servitude. And who know how to read and write, and to enjoin the serving bondage to the cockpit and put his hands.
8. And that people who come to the uchnut and brow beat anyone into slavery after the dead, and the selling of the dead, or Chamberlain bring with them, and those people with the same holiday but privoditi serfs in order, and in order Kholopov people Rosprom and taking a vacation lists, they enjoin the people to whom they uchnut brow beaten into slavery, to give servitors servitude and selling enjoin glues to bondage, and retain dyachey hand. A list of those selling in the ostavlivat Kholopov order for dyachey is ascribed, and the bondage and slaves, and selling in the face, and in signs written in the book.
9. And people who are servitors bondage serfs, and the people of those of his slaves, even though their children have strengthened in bondage, in order to send Kholopov court on the same of their serfs Imathia new cabal, in the name of his children, and those selling their slave will not give, and those people without a vacation, bondage detem them not to.
---
Sample servile bondage of indentured servitude explanation. January 7108 to 10 per day. For pudding to Dmitry Alyabiev areal clerks Bunch Yakovlev's son Naumov, but Michalko Afonasej Lyskov son brought the note servitors servitude, and bondage writes se lang Leonti Alekseev son, born Latvian, Tretiak won esmi have a son, Mikhailova Nazimova money four rubles from the Moscow, On January 10 th, but before the days Well, for one year. And bury me Leva sluzhiti of the Emperor, the Tretiak, for all the days in the yard. A polyagut srotse money for, and I Lev, the Emperor of his, the Tretiak, in fact Well, sluzhiti for all the days in the yard behind the growth. And the fact poslusi Michalka Afonasej son Lyskov and bondage Bunch wrote Yakovlev's son Naumov, Summer 7108 January 10 date. And in fifteen years, Lev, Russian hair, swarthy face, the eyes of sulfur. And rosprose said, this does not advance any ukogo deserves, and lived in Vyborskom county, the father and mother can not remember, remained small, and a native Latvian. And from the county came to Vyborskogo Korela prositi bread and brow beat Korela in to Tretiak Nazimova will. And Tretiak Nazimova bondage duties with four altyn taken. Kabbalah given Tretiak Mikhailov son Nazimova. By this note bondage bondage sexton put his hand gluing Naumov bondage posluh Mphalko Lyskov arm attached. Sample servile bondage to the explanation that the slaves on the dismissal of former masters, could remain in the wild, not yet entered again in the private service of bondage. 7108. October 17th day. For pudding to Dmitrej Alyabiev areal clerks Zhdan Pupynin Ivanov's son, but Tretiak Zakhariev brought to the note servitors servitude, and bondage writes se lang roots of Vasiliev's son, nicknamed Dry, a master tailor, took a esmi Mikifora Fedorov son Obukhov money five rubles from the Moscow, from the days of the Holy Prophet, Yossi, but to the same days a year. And for me Kornila growth of the Emperor, the Obukhov Mikifora slulati for all the days in the yard. A polyagut srotse money on, and I have a Sovereign, the Mikifora sluzhiti for growth, according to the same, in all the days in the yard. Tion A and slusi Zakhariev Tretiak. A bondage wrote Zhdanko Pupynin Ivanov's son, the summer of 7108, and October 17 Kornilkov increase is not small, Russian hair, the gray, the eyes of the sulfur in the face belabour, semdesyat years. And this advance was a de Shelonskie fifths of his son from Boyarsky Mikifora Rumiantseva have volunteered, five years, and after a Vottshoy Pyatin Kuzma have Vorkasova years from ten to bondage, and how he died, and Toe bondage gave him, and he and after de Kuzma sun has lived in, in the suburb of wheel, hunted tailor skill, and now in the service of human Biti Mikiforu Fedorov son Obukhov. And Mekifore Fedorov son Obukhov with Toe servitors servitude duties taken five pennies. Kabbalah given Mikiforu Fedorov son Obukhov. By this zaipiske bondage Dyakov Zhdanko put his hand, put his hand posluh Tretyago.
10. And slaves who after the death of his former Boyar will be released at will, and they are selling will be, and they are selling to those who have come to, brow beaten into slavery, and it will give your holiday, and after they leave any of their holiday, to whom will be given, otshed from them, brow beat anyone into slavery to another, and uchnut themselves servitors servitude to give, and they are the people to whom they are not selling to come, not to give servicemen cabal, and to give them servitors servitude to the people to whom They come ahead of a holiday.
2. А вперед детей Боярских верстаных и неверстанных никому в холопы не приимати, и в холоп приказе на них, без Государева имянного указу, кабал не давать.
3. А будет которые дети Боярские после сего Государева указу бьют челом кому в холопство, и по Государеву указу и по Боярскому приговору из холопства они будут свобожены, и велят им Государеву службу служити с городом, и они воровством, не хотя Государевы службы служити, учнут бить челом в иные в Боярские дворы, и всяких чинов людям, и тех детей Боярских отдавать в холопы тем людям, у кого они прежде того в холопстве были.
4. А которые люди, бегаючи от всяких чинов людей, живут за Бояры, и за Окольничими, и за Думными людьми, и за Стольники и за Стряпчими и за дворяны Московскими, и за Дьяки, и за жильцы, и за городовыми дворяны и детьми Боярскими, и за дворовыми людьми, и за иноземцы, и за подьячими и всяких чинов за служилыми людьми, и приходя к тем людям, из за кого они вышли, и иных их людей и крестьян подговаривают, и доны их разоряют, и грабят и пожигают, и тем людям, которого они разоряют, исткати разоренья в Судных приказах на тех людях, у кого они живут в бегах. Да которые беглые люди кому доведутся по суду и по сыску отдать в холопство, и тех беглых людей, по полным грамотам и по иным крепостям, отдавать в холопство с женами и с детьми, которые дети с отцами писаны в одной крепости, и которые у кого в холопах породилися.
5. А которые дети родилися до холопства и учнут жити собою, и те холопьи дети от тех людей, у которых служат отцы их и матери, свободны.
6. А будет из-за кого выбежать крестьяне, или бобыли и крестьянские и бобыльские дети, и бегая бьют челом в Боярские дворы, и дадут на себя служилые кабалы, а за тем, из за кого они выбежать, написаны они до побегу в писцовых, или в переписных книгах, и из тем книг в
выписях, во крестьянах, или в бобылях, и таких беглых крестьян и бобылей и крестьянских и бобыльских детей, по суду и по сыску и по книгам и по выписям, отдавать тем помещиком и вотчинником, из-за кого они выбежали. И о таких беглых крестьянах и бобылях ежегод из
Холопья приказу посылати в городы к Воеводам и к приказным людям Государевы грамоты, что бы в городах Воеводы и приказные люди на крестьян и на крестьянских детей кабал никому не давали.
7. А будет к кому придут какие люди, и учнут бить челом в холопство, а скажутся, что они вольные люди, и тем людям, к кому они придут, распрашивать их, какие они вольные люди, и где они родилися, и за кем они наперед того жили, и не служилых ли отцов дети, и в Государеве службе и в тягле они не бывали ли, и не беглые ли чьи люди, или крестьяне или бобыли. Да будет те прихожие люди в роспросе скажут, что они не служилые отцов дети, кому доведутся по суду и по сыску, служилых отцов дети и в Государеве отдати в холопство, и тех беглых людей , службе и в тягле нигде и в холопах и полным грамотам и по иным крестьянах и в бобылях ни укого нехотят, отдавать в холопство с женами и с бывали, и тем людям, к кому такие люди детьми, которые дети со отцами писаны в учнут в холопство бить челом, по тому
одной крепости, и которые у кого в олопстве породилися же приводити их в холопей приказ, а в Холопье приказе тех людей роспрашивати же. Да будет те люди в Холопье, и учнут жити у кого иного, или учнут жити собой, и те холопьи дети от тех людей, у которых служат отцы их и матери, свободны. В приказе в роспросе скажут теже речи, как они скажутся тем людям, которые их в Холопей приказ приведут, и те их речи записав, велети на них давать и служилые кабалы. И которые грамоте умеют, и тем велети к тем служилым кабалам и кокпитам руки прикладывать.
8. А которые люди учнут к кому приходить и бить челом в холопство после кого умерших, и отпускные умерших, или их прикащиков с собой принесут, и таких людей с теми отпускными но тому же приводити в Холопей приказ, а в Холопье приказе тех людей роспрося, и взяв с отпускных списки, велеть на них тем людям, кому они учнут бить челом в холопство, давать служилые кабалы, а отпускные велеть клеити к кабалам, и закрепляй дьячьей рукой. А списки с тех отпускных оставливать в Холопье приказе, за дьячьей же приписью, и те кабалы и отпускные и холопей в рожей и в приметы записывать к книги.
9. А у которых людей на холопей будут служилые кабалы, и те люди тех своих холопей, хотя укрепили у детей своих в холопстве, пришлют в приказ Холопья суда, на тех же своих холопей имати новых кабал, на имя детей своих, а отпускных тем холопем своим не дадут, и на тех людей, без отпускных, кабал детем их не давать.
---
Образец служилой кабалы в обяснение кабального холопства.
7108 Января в 10 день. К Дьяку к Дмитрию Алябьеву площадные подьячие Семейка Яковлев сын Наумов, да Михалко Афонасьев сын Лысков принесли к записке служилую кабалу, а в кабале пишет, се яз Леонтей Алексеев сын, родом Латыш, занял есми у Третьяка у Михайлова сына Назимова денег четыре рубли Московскую, Января с 10 числа, да до того ж дни, на год. А зароет мне Левы служити у Государя своего, у Третьяка, по вся дни во дворе. А полягут денег по сроце, и мне Левы, у Государя своего, у Третьяка, по тому ж, служити по вся дни во дворе за рост. А на то послуси Михалка Афонасьев сын Лысков, а кабалу писал Семейка Яковлев сын Наумов, лета 7108 Января в 10 день. И Левка лет в пятнадцать, волосом рус, лицем смугл, очи серы. А в роспросе сказал, наперед сего не служивал ни укого, а жил в Выборском уезде, отца и матери не помнит, остался мал, а родом Латыш. А из Выборского уезду пришел в Корелу просити хлеба, и в Кореле бил челом в службу Третьяку Назимову волей. И на Третьяке Назимове с кабалы пошлин четыре алтына взято. Кабала отдана Третьяку Михайлову сыну Назимову. К сей кабальной записке кабальной Дьячок Склейко Наумов руку приложил кабальной послух Михалко Лысков руку приложил.
Образец служилой кабалы в обяснение того, что холопы по освобождении от прежних Господ, могли оставаться на воле, невступая снова в частное услужение по кабалам. 7108. Октября 17 день. К Дьяку к Дмитрей Алябьеву площадные подьячие Ждан Иванов сын Пупынин, да Третьяк Захарьев принесли к записке служилую кабалу, а в кабале пишет, се яз Корнил Васильев сын, прозвище Сухой, портной мастер, занял есми у Микифора Федорова сына Обухова денег пять рублей Московскую, от дни Святаго Пророка Иоссия , да до того же дни, на год. А за рост мне Корнилу у Государя своего, у Микифора Обухова слулати по вся дни во дворе. А полягут деньги по сроце, и мне у Государя своего, у Микифора служити за рост, по тому же, по вся дни во дворе. А ного и о слуси Третьяк Захарьев. А кабалу писал Жданко Иванов сын Пупынин, лета 7108 Октября 17 и Корнилко ростом не мал, волосом рус, в проседь, очи серы , в лице мордовать, лет в семдесять. А наперед де сего служил Шелонские пятины у сына Боярского у Микифора у Румянцова добровольно, лет с пять, а после того в Вотцхой Пятине у Кузьмы у Воркасова лет с десять, по кабале, и как он умер , и тое кабалу ему отдали, и он де и после Кузмы жил в Солцы, в колесной слободе, промышлял портным мастерством, а ныне бити челоом в службу Микифору Федорову сыну Обухову. И на Мекифоре Федорове сыне Обухове с тое служилые кабалы пошлин пять алтын взято. Кабала отдана Микифору Федорову сыну Обухову. К сей заиписке кабальной Дьяков Жданко руку приложил, послух Третьяго руку приложил.
10. А которые холопы по смерти прежних своих Бояр будут отпущены на волю, и отпускные им даны будут, и они с теми отпускными пришел к кому, бьют челом в холопство, и отпускные свои ему отдадут, а после того, покиня они те свои отпускные, кому отдадут, отшед от них, бьют челом в холопство иному кому, и учнут на себя служилые кабалы давать, и на них тем людям, к кому они без отпускных придут, служилых кабал не давать, а давать на них служилые кабалы тем людям, к кому они наперед с отпускными придут.
ENG:
Alexis (1649). Chapter 20. The Court of menials. (Art. 1-10)
1. Which knights neverstany, and analysis of servicemen and lists, and in any state service never showed up, and local and manorial villas for them there, and now they are in bondage Boyarsky Dvor, and brow beat them in the Boyar yards in the past years to the present Czar's decree, and the detem Boyarsky laid out and forward, be alone in the Boyarsky Dvor still.
2. A forward and knights verstanyh neverstannyh not slaves to anyone in priimati, and in order slave to them, without the Sovereign imyannogo decree, not to cabal.
3. And that is after the knights of this order of the Sovereign's brow beat anyone into slavery, and the sovereign's decree and Boyarsky sentence of slavery, they will svobozheny, and tell them to state service sluzhiti with the city, and they are stealing, not even state service sluzhiti, uchnut beat petition in the other yards in the Boyar, and all ranks of people, and those knights to give to slaves to those people who have them before that were in bondage.
4. And that people begayuchi from all ranks of people living in the boyars, and for Okolnichy and for dumnyi people, and for Stolnik and for the Solicitor for the nobles, and by Moscow, and a clerk, and for the residents and nobility of the policeman and children Boyarsky, and the servants of men, and for foreigners, and for the clerks and all ranks of servitors, and coming to the people from whom they came, they and other people and persuades farmers and dons their ruin, and rob and pozhigayut and those people whom they ruin, ruin in istkati Judgment orders for those people who are living in hiding. Yes, that fugitive who will bring people to justice and to give the inquest into slavery, and those fugitives people to complete reading and writing and other fortresses, to give in bondage with their wives and children, children with fathers who wrote in one of the fortress, and that anyone gave rise to the menials.
5. And that kids rodilisya to slavery and uchnut zhiti themselves, and the children of slaves of the people who serve their fathers and mothers are free.
6. And who will run out by the peasants, or peasant bobyli and cottar, and children running around and hit my forehead in the Boyar yards, and give themselves servitors servitude, and for those from whom they run out, they are written to escape in the scribe, or in the census books, and from those books to
write out, in the peasants, or all alone, and such fugitive peasants and all alone, and the peasant and the cottar children in court and inquest, and the books and to write out, in order to give the landlord and owner in, out- for whom they ran. And on such fugitive peasants and homeless outcast of the annual
Kholopov posylati in order to the magistrates and clerks of the Sovereign's letters to people that have in the cities of Governors and clerks people in peasantry and peasant children cabal, no one would.
7. But will anyone come to any people, and brow beating uchnut in slavery, and the impact that they are free men, and those people to whom they come, rasprashivat them what they are free men, and where they rodilisya, and for whom they are ahead to live, and whether the service class fathers, children, and in the state service and taxes, they've never been there, and not a fugitive whose people, or peasants, or bobyli. But will those people in the hallways rosprose say that they do not service class fathers children, who will bring to trial and inquest, fathers, children of servicemen and Sovereign otdati in slavery, and those people escaped, service and tax anywhere in the menials and full charters and other peasants and homeless outcast or ukogo reluctantly, to give to slavery the wives and visited, and the people to whom these people are children, children with fathers who are written in uchnut in bondage to beat the brow, by the fact
one of the fortress, and who have who gave birth in the same olopstve privoditi them in order of serfs and serf in the order of those people rosprashivati same. But will the people in the serf, and uchnut zhiti someone else, or uchnut zhiti themselves, and those children are slaves to those people who serve their fathers and mothers are free. In order to cover those speech rosprose say how they will affect the people who ordered them to bring serfs, and those of their speech, writing, enjoin them to give and servitors servitude. And who know how to read and write, and to enjoin the serving bondage to the cockpit and put his hands.
8. And that people who come to the uchnut and brow beat anyone into slavery after the dead, and the selling of the dead, or Chamberlain bring with them, and those people with the same holiday but privoditi serfs in order, and in order Kholopov people Rosprom and taking a vacation lists, they enjoin the people to whom they uchnut brow beaten into slavery, to give servitors servitude and selling enjoin glues to bondage, and retain dyachey hand. A list of those selling in the ostavlivat Kholopov order for dyachey is ascribed, and the bondage and slaves, and selling in the face, and in signs written in the book.
9. And people who are servitors bondage serfs, and the people of those of his slaves, even though their children have strengthened in bondage, in order to send Kholopov court on the same of their serfs Imathia new cabal, in the name of his children, and those selling their slave will not give, and those people without a vacation, bondage detem them not to.
---
Sample servile bondage of indentured servitude explanation. January 7108 to 10 per day. For pudding to Dmitry Alyabiev areal clerks Bunch Yakovlev's son Naumov, but Michalko Afonasej Lyskov son brought the note servitors servitude, and bondage writes se lang Leonti Alekseev son, born Latvian, Tretiak won esmi have a son, Mikhailova Nazimova money four rubles from the Moscow, On January 10 th, but before the days Well, for one year. And bury me Leva sluzhiti of the Emperor, the Tretiak, for all the days in the yard. A polyagut srotse money for, and I Lev, the Emperor of his, the Tretiak, in fact Well, sluzhiti for all the days in the yard behind the growth. And the fact poslusi Michalka Afonasej son Lyskov and bondage Bunch wrote Yakovlev's son Naumov, Summer 7108 January 10 date. And in fifteen years, Lev, Russian hair, swarthy face, the eyes of sulfur. And rosprose said, this does not advance any ukogo deserves, and lived in Vyborskom county, the father and mother can not remember, remained small, and a native Latvian. And from the county came to Vyborskogo Korela prositi bread and brow beat Korela in to Tretiak Nazimova will. And Tretiak Nazimova bondage duties with four altyn taken. Kabbalah given Tretiak Mikhailov son Nazimova. By this note bondage bondage sexton put his hand gluing Naumov bondage posluh Mphalko Lyskov arm attached. Sample servile bondage to the explanation that the slaves on the dismissal of former masters, could remain in the wild, not yet entered again in the private service of bondage. 7108. October 17th day. For pudding to Dmitrej Alyabiev areal clerks Zhdan Pupynin Ivanov's son, but Tretiak Zakhariev brought to the note servitors servitude, and bondage writes se lang roots of Vasiliev's son, nicknamed Dry, a master tailor, took a esmi Mikifora Fedorov son Obukhov money five rubles from the Moscow, from the days of the Holy Prophet, Yossi, but to the same days a year. And for me Kornila growth of the Emperor, the Obukhov Mikifora slulati for all the days in the yard. A polyagut srotse money on, and I have a Sovereign, the Mikifora sluzhiti for growth, according to the same, in all the days in the yard. Tion A and slusi Zakhariev Tretiak. A bondage wrote Zhdanko Pupynin Ivanov's son, the summer of 7108, and October 17 Kornilkov increase is not small, Russian hair, the gray, the eyes of the sulfur in the face belabour, semdesyat years. And this advance was a de Shelonskie fifths of his son from Boyarsky Mikifora Rumiantseva have volunteered, five years, and after a Vottshoy Pyatin Kuzma have Vorkasova years from ten to bondage, and how he died, and Toe bondage gave him, and he and after de Kuzma sun has lived in, in the suburb of wheel, hunted tailor skill, and now in the service of human Biti Mikiforu Fedorov son Obukhov. And Mekifore Fedorov son Obukhov with Toe servitors servitude duties taken five pennies. Kabbalah given Mikiforu Fedorov son Obukhov. By this zaipiske bondage Dyakov Zhdanko put his hand, put his hand posluh Tretyago.
10. And slaves who after the death of his former Boyar will be released at will, and they are selling will be, and they are selling to those who have come to, brow beaten into slavery, and it will give your holiday, and after they leave any of their holiday, to whom will be given, otshed from them, brow beat anyone into slavery to another, and uchnut themselves servitors servitude to give, and they are the people to whom they are not selling to come, not to give servicemen cabal, and to give them servitors servitude to the people to whom They come ahead of a holiday.