21. А которые посадские люди давали дочерей своих девок за вольных за
всяких людей, и тех вольных людей по женам их в черные слободы не имати.
22. А которые вольные люди поженилися на посадских на тяглых вдовах, и поженятся с тягла сошли, а прежние мужья тех их жён написаны в писцовых книгах на посадах в тягле, и тех людей, которые женилися тяглых людей на женах, накати на посад для того, что они поженилися на тяглых ячейках, и шли к ним в дамы.
23. А которые посадские люди зятей своих приимали в домы, и за них давали дочерей своих для того, что бы тем их зятем жити в их домах, по их живот и их кормити, и тем всем жити в тягле в сотнях и в слободах, а будет за кого выдут, них взять в посад.
24. А которые посадские черные мастеровые люди сошли с тяглых жеребьев, и живут на Москве во дворце и в ружничье палате, и в иных розных Приказах, а на тягле они сами были и тяглых отцов дети, и будет о тех тяглых мастеровых людях учнут Государю бить челом сотенные люди, что бы их взять по прежнему в тягло, и о тех мастеровых людях докладывай Государя имянно, как о тех мастеровых людях Государь укажет, а без докладу их в сотни не отдавать.
25. А изо псарей тяглых людей самих и их детей в тягло имати.
26. А которые Московские и городовые тяглые люди сами на тягле жили, и тяглых отцов дети, а стали в стрельцы своей охотой, а не неволей, и тех людей, которые были на тягле, и с ними двух сынов из стрельцов взять в тягло, кто где жил, а третьяго сына, будет есть, оставити в стрельцах.
27. А которые Московских и городовых посадских людей дети отходили от тяглых людей и писалися в стрелочную службу, а у отца только один сын, или два, и тех имати в тягло, а будет у отца три сына, а третей написан в стрельцы, и третьяго сына не имати, быти ему в стрельцах.
28. А которые Московские и городовые посадские люди были в посадоком тягле, и стали в пушкари и в затинщики и в воротники и в кузнецы и в иные во всякие чины, и тех, по сыску, всех имати в тягло.
29. А которые Московские и городовые тяглые люди в прошлых годах стали в казаки, и служат с старопоместными казаки, и денежными оклады они верстаны, и кормы месячными устроены, и тех черных людей из казаков не имати, а быти им в службе по прежнему.
30. А которые Московские и городские посадские черные люди, писалися в казаки вновь после Смоленской службы, а под Смоленским не были, и тем черным посадским людям, по сыску, быти по прежнему в тягле.
ENG:
Alexis (1649). Chapter 19. On the townspeople people. (Art. 21-30)
21. And that townsmen gave their daughters to the girls for free for all people, and those freemen to their wives in the black settlement is not Imathia.
22. A free people who were married at the townspeople on the taxpaying widows, and married to the tax went down, and the former husbands of those wives were written in the books on the scribal planted in taxes, and those who zhenilisya taxpaying people to wives, moved onto the townsmen to the fact that They were married on Tax cells, and went to them in the ladies.
23. And that townsmen zyatey priimali their own houses, and for them to give their daughters for what would be the fact their son-in-zhiti in their homes, their animals and their kormiti, and the whole zhiti in taxes in the hundreds, and in the settlement, and will for whom blown, they take the townsmen.
24. And the townspeople are black people descended from the artisans taxpaying foals, and live in a palace in Moscow and in ruzhniche ward, and in other strife of the Order, and the taxes they were burdened fathers children, and will be for those people burdened workmen uchnut sovereign brow beat centesimal people that would take them to remain in the tax, and those people who reported to the Emperor workmen imyanno as those artisans will show people the Emperor, and no report of them in the hundreds not to give up.
25. A iso Kennels taxpaying people themselves and their children in the tax Imathia.
26. And that Moscow and policemen taxpaying people will live on Tax and taxpaying fathers children, and their archers were in the hunt, not unwillingly, and the people who were on the tax, and with them the two sons of the archers take a tax, where everyone lived, and tretyago son will eat ostaviti in Sagittarius.
27. And that Moscow policemen and townspeople children moved away from taxpaying individuals and written in the service of the arrow, and his father only one child or two, and those Imathia to tax, but will have three sons, father, and the third is written in the musketeers, and his son tretyago Imathia not, be alone in his Sagittarius.
28. And that Moscow policemen and townspeople were landing taxes, and began to gunners and zatinschiki and collars, and blacksmiths, and all sorts of different ranks, and those on the inquest, all Imathia in tax.
29. And that Moscow taxpaying people and policemen in the past years were the Cossacks, and serve with staropomestnymi Cossacks, and the cash wages they impose, and the stern monthly arranged, and those black people out of the Cossacks did not Imathia, and be alone in his office as before.
30. And that Moscow and urban townsmen black people, wrote in the Cossacks again after the service of Smolensk and Smolensk were not, and the townspeople black people on the inquest, to be alone remains in the tax.
22. А которые вольные люди поженилися на посадских на тяглых вдовах, и поженятся с тягла сошли, а прежние мужья тех их жён написаны в писцовых книгах на посадах в тягле, и тех людей, которые женилися тяглых людей на женах, накати на посад для того, что они поженилися на тяглых ячейках, и шли к ним в дамы.
23. А которые посадские люди зятей своих приимали в домы, и за них давали дочерей своих для того, что бы тем их зятем жити в их домах, по их живот и их кормити, и тем всем жити в тягле в сотнях и в слободах, а будет за кого выдут, них взять в посад.
24. А которые посадские черные мастеровые люди сошли с тяглых жеребьев, и живут на Москве во дворце и в ружничье палате, и в иных розных Приказах, а на тягле они сами были и тяглых отцов дети, и будет о тех тяглых мастеровых людях учнут Государю бить челом сотенные люди, что бы их взять по прежнему в тягло, и о тех мастеровых людях докладывай Государя имянно, как о тех мастеровых людях Государь укажет, а без докладу их в сотни не отдавать.
25. А изо псарей тяглых людей самих и их детей в тягло имати.
26. А которые Московские и городовые тяглые люди сами на тягле жили, и тяглых отцов дети, а стали в стрельцы своей охотой, а не неволей, и тех людей, которые были на тягле, и с ними двух сынов из стрельцов взять в тягло, кто где жил, а третьяго сына, будет есть, оставити в стрельцах.
27. А которые Московских и городовых посадских людей дети отходили от тяглых людей и писалися в стрелочную службу, а у отца только один сын, или два, и тех имати в тягло, а будет у отца три сына, а третей написан в стрельцы, и третьяго сына не имати, быти ему в стрельцах.
28. А которые Московские и городовые посадские люди были в посадоком тягле, и стали в пушкари и в затинщики и в воротники и в кузнецы и в иные во всякие чины, и тех, по сыску, всех имати в тягло.
29. А которые Московские и городовые тяглые люди в прошлых годах стали в казаки, и служат с старопоместными казаки, и денежными оклады они верстаны, и кормы месячными устроены, и тех черных людей из казаков не имати, а быти им в службе по прежнему.
30. А которые Московские и городские посадские черные люди, писалися в казаки вновь после Смоленской службы, а под Смоленским не были, и тем черным посадским людям, по сыску, быти по прежнему в тягле.
ENG:
Alexis (1649). Chapter 19. On the townspeople people. (Art. 21-30)
21. And that townsmen gave their daughters to the girls for free for all people, and those freemen to their wives in the black settlement is not Imathia.
22. A free people who were married at the townspeople on the taxpaying widows, and married to the tax went down, and the former husbands of those wives were written in the books on the scribal planted in taxes, and those who zhenilisya taxpaying people to wives, moved onto the townsmen to the fact that They were married on Tax cells, and went to them in the ladies.
23. And that townsmen zyatey priimali their own houses, and for them to give their daughters for what would be the fact their son-in-zhiti in their homes, their animals and their kormiti, and the whole zhiti in taxes in the hundreds, and in the settlement, and will for whom blown, they take the townsmen.
24. And the townspeople are black people descended from the artisans taxpaying foals, and live in a palace in Moscow and in ruzhniche ward, and in other strife of the Order, and the taxes they were burdened fathers children, and will be for those people burdened workmen uchnut sovereign brow beat centesimal people that would take them to remain in the tax, and those people who reported to the Emperor workmen imyanno as those artisans will show people the Emperor, and no report of them in the hundreds not to give up.
25. A iso Kennels taxpaying people themselves and their children in the tax Imathia.
26. And that Moscow and policemen taxpaying people will live on Tax and taxpaying fathers children, and their archers were in the hunt, not unwillingly, and the people who were on the tax, and with them the two sons of the archers take a tax, where everyone lived, and tretyago son will eat ostaviti in Sagittarius.
27. And that Moscow policemen and townspeople children moved away from taxpaying individuals and written in the service of the arrow, and his father only one child or two, and those Imathia to tax, but will have three sons, father, and the third is written in the musketeers, and his son tretyago Imathia not, be alone in his Sagittarius.
28. And that Moscow policemen and townspeople were landing taxes, and began to gunners and zatinschiki and collars, and blacksmiths, and all sorts of different ranks, and those on the inquest, all Imathia in tax.
29. And that Moscow taxpaying people and policemen in the past years were the Cossacks, and serve with staropomestnymi Cossacks, and the cash wages they impose, and the stern monthly arranged, and those black people out of the Cossacks did not Imathia, and be alone in his office as before.
30. And that Moscow and urban townsmen black people, wrote in the Cossacks again after the service of Smolensk and Smolensk were not, and the townspeople black people on the inquest, to be alone remains in the tax.