Алексей Михайлович (1649 год). Глава 10. О Суде. (Ст.161-170)

161. А которые истцы, всяких чинов люди учнут с суда слатися в повальной обыск на многих людей безымянно, а ответ­чики повальной обыск учнут отводите, или ответчики с суда учнут слатися в повальной обыск, а истцы повальной обыск учнут отводите: и повального обыску не отставливати, и посылать сыскивать повальным обыском всяких чинов мно­гими людьми безотводно, Архимандриты и Игумены и старцы, по иноческому обеща­нию, а протопопы и попы и дьяконы, по священству, а дворяны и детьми Боярскими и всякими служилыми и посадскими людьми, и дворцовых сел и черных волостей ста­росты, и целовальники, и крестьян, и вотчинниковыми и помещиковыми прикащики и старосты, и целовалышки, и крестьян и вся­ких чинов Рускими людьми, по Государеву Цареву и Великого Князя Алексея
Михайло­вича всея Руси крестному целованию, а Князи, и Мурзы, и Татары, и Чувафлей, и Черемисой, и Вотяки и всякими ясачными людьми по их вере по шерти, и обыскивать тех всяких чинов людьми с лица иа лицо, распрашивая всякого человека порознь, и обыскные речи сыщиком велети писать при себе, а заочно обысков и обыч­ных людей в обыск писать не велеть, и имати у них речи у Русских людей за их и за отцов их духовных ру­ками, а у Литвы и у Немец за их же руками, или кому они в свое место к тем обыскам велят руки приложить, а у Князей и у Мурз и у Татар, которые Татарской грамоте умеет, обыски имати за руками же, а которые грамоте не умеет, и у тех и у ясачных людей имати обыс­ки за их знамяны. А велети обыскные речи писати обыскным людем самим. А у дворян и у детей Боярских обыскные речи имать особые, а с людьми бы и со крестьян, своими дворяне и дети боярские в одне обыскные речи не писалися. А кото­рых людей кто учнет на суде из поваль­ного обыску отводить, и тем отводным людям на суде подаст имяниую роспись, и напишет в росписи род и племя, и дру­зей многих людей, и тому отводу не верить, обыскивать всеми. А про то сыщиком сказывати обыскным людем имянно, что бы они сказывали во обыску прямо вправ­ду, никого не бояся, и никому не норовя ни которыми делы. А будет они обыскные люди в обыску скажут не по правде, и им за то быти от Государя в великой опале и в казни. Да и сыщиком о том приказывать накрепко, и в наказные па­мяти писать им с великим подкреплением, чтобы они обыскивали вправду, но Госу­дареву крестному целованию другу не дру­жили, а недругу не мстили, и того бы смотрели и берегли накрепко, чтобы обы­скные люди семьями стака вся во обысках не лгали, а которые люди учнут семьями во обысках лгать, а им обыщиком про то учинится ведомо, или которые люди учнут ослушаться, обыскных речей дава­ти не учнут, и они бы сыщики о том пи­сали к Государю, кто имяны обыскные люди семьями во обысках учнут сказывать не вправду, и кто обыскиых речей давать не учнет, и присылали бы они сыщики тем людям к Государю имянные росписи за своими руками. А будет они сыщики учнут сыскивати не по правде для своей корысти, или они учнут в сыску другу дружити, а недругу мстити, или которые люди учнут во обыскех лгать семьями, а иные обыскиых речей давати не учнут, а они обыщики о том к Государю пи­сати не учнут, норовя истцу, или ответчи­ку, а Государю про то ведомо будет ми­мо их, и им сыщиком за то от Го­сударя быти в великой опале и в казни. Да будет во обыскех обыскные люди учнут говорити разные речи, одни ска­жут по истце, а другие по ответчике, и с которую сторону в обысках обыч­ных людей будет больше, и по тому обы­ску того и оправить, подом обыскиых людей скажет больше.
162. А будет истец или ответчик, которой по тем обыском будет обви­нен, учнет Государю бить челом на обы­чных людей на большую половину, и скажет, что те обыскные люди большие половины в обыску солгали, а меньшая половина обычных людей во обысках сказали вправду, и по тому челобитью из тех обычных людей, из обеих поло­вин взять из посадских людей, и из служилых людей, и из Дворцовых сел, и из Патриарших, и из Митрополичих, и из Архиепископах, и из Епископских, и из монастырских вотчин, и из бояр­ских, и Окольничих, и Думных людей, и Стольников, и Стряпчих, и дворян Мос­ковских, и жильцов, и городовых дворян, и детей Боярских, и всяких помещиков и вотчинников из поместей и из вотчин лучших людей из ста человек по два че­ловека, а где будет меньше ста человек, и из тех людей по человеку, и дать им очную ставку, и сыскивать про них вся­кими сыски накрепко, которая половина в обысках солгала. Да будет челобитчик и обыскные люди меньшая половина обычных людей большую половину чем ули­чат, что они обыскные люди большие по­ловины во обысках солгали, и на тех обы­чных людей большие половины имати на Государя пени за лживые обыски: с Ар­химандритов по пятидесят рублев с че­ловека, с Игуменов и с Келарей по со­року рублев с человека, с Казначеев и с Строителей и с соборных старцев по тридцати рублев с человека, с рядо­вые братьи по пяти рублев с человека, с служек монастырских больших монас­тырей по дватцати рублев с человека, а меньших монастырей с служек и с детенышев всех монастырей по пяти рублев с человека, с протопопов по сороку ру­блев с человека, с протодьяконов по тридцати рублев с человека, с попов по двадцати рублев, с человека , с дьяко­нов и с церковных дьячков по десяти рублев с человека , с Стольников и с Стряпчих, и с дворян Московских, и с Жильцов, и с городовых дворян, и детей Боярских, и на ослушниках, которые обы­сков давати не учнут, по тридцати руб­лев с человека, с посадских старост по дватцати рублев с человека, с посад­ских людей и с ямщиков, и с вотчинниковых и с помещиковых прикащиков по десяти рублев с человека, с старост и с целовальников по пяти рублев с чело­века, с крестьян и с бобылей по рублю с человека, да из тех же обыскиых людей, выбрав прикащиков и крестьян лутших людей, десятого человека бить кнутьом, а Архимандритов и Игуменов и по­пов и дьяконов, которые в обыску солгут, отсылати для смиренья к Патриарху и к Митрополитом, и ко Архиепископом и Епископом, кто в чьей области будет. А что кому истцу или ответчику от лжи­вых обысков учинится убытка и проести и волокиты, и то все велети доправити на тех же людех, кто в обыску солжет, и отдати тому, кому те убытки учинятся. А будет которые люди по таким лживым обыском будут пытаны, и тем пытанным людем велети на тех людех, кто в обы­ску солжет, правити безчестие и увечье вчетверо, чтобы впред не лгали.
163. А будет обыскные люди меньшия половины большую половину обыскных лю­дей во лживых обысках ничем не ули­чат, и сыскати будут нечем, а учинит­ся меж ими спор, а учнут они меж се­бя иматися за пытку, и их в том розимати пыткой, да будет которые люди в таком деле будут пытаны, и сыщется про то до пряма которая половина обыскных людей солгали, и на тех обыскных лю­дях править на Государя пеня, и чинити наказание, как о том писано выше сего, да на них же велеть пытаным править без­честье и увечье вчетверо. А судное дело вершити по тому сыску и по обыском, кото­рые люди сказали правду.
164. А которые люди в обысках уч­нут говорите, что они про то дело, про которое будет обыск, ничего не ведают, а иные люди их в том уличат, что они про то дело ведают, и сыщется про то допряма, и на тех людях за ложные их речи по тому же правити на Государя пеня, и наказание им чинити против того же, как о том писано выше сего.
165. А будет которые обыскные люди про которое дело в обыску скалит, что они не ведают, а улики на них в том никакие не будет, и им того в вину не ставить.
166. А будет которые люди во обысках в одном деле скажут двоиречи, и тем людям чинити указ против того же, что указано чинити за лживые обыски, как писано выше сего.
167. А посылати повальным обыском сыскивати по таким делам, в которых делах у истца с ответчиком не будет ближних общих ссылок. А будет истец с ответчиком на суде пошлются оба на общую правду, хотя на одного человека, и по общей ссылке дело и вершить. А сверх того общие ссылки повальным обыском сыскивати не посылать, чтобы от того истцу и ответчику лишние проесть и волокиты не было.
168. А будет истец и ответчик оба пошлются на кого из виноватых, а после того в том же суде, сверх той обчей ссыл­ки, учнут подавать иные ссылки, и судьям у них тех последних ссылок не приима­ть, а вершить дело по первой общей ссылке.
169. А будет в какове деле истец и ответчик оба пошлются по одной ссылке на общую же правду на трех человек, и из тех людей один учнет сказывать лож­но, а два учнут его уличать, что он го­ворит ложно, и в таком деле верить двум, а одного отставить.
170. А будет которая общая ссылка по посулом, или по чему нибудь преступив закон Божий, солжет и оговорит кого не по вине, и в том на той обчую ссылку от того, кого оговорят без вины, будет челобитье, и сыщется про то допряма, что та общая ссылка солгала: и той общей ссыл­ке за то учинить жестокое наказание, бить кнутом нещадно, и убытки того, кого ого­ворят без вины, велеть доправить, и от­дать челобитчику.


ENG:


Alexis (1649). Chapter 10. On the Court. (St.161-170)


 161. And that the plaintiffs, all ranks of people uchnut to send ships to house searches for many people, nameless, and the defendants general search uchnut allot, or the defendants to court uchnut send in house searches, house searches and the plaintiffs uchnut allot: house searches, and no otstavlivati ​​and send syskivat general search of all ranks many people bezotvodno, archimandrite and abbot and elders, according to monastic promise, and the archdeacon and priests and deacons, to the priesthood and the nobles and boyars' children and all sorts of servicemen and townspeople people, and the palace of villages and townships black mayor, and tselovalniks and peasants, and votchinnikovymi pomeschikovymi Chamberlain and the elders, and tselovalyshki, and peasants and people of all ranks Ruski by Tsarev Czar and Grand Duke Alexis Mikhailovich All Russia kissing the cross, and the prince, and Murza, and Tatars, and Chuvafley and Cheremisov and Votyaks and all sorts of tribute-paying people for their faith in shert, and search all ranks of the people from the face of ua person rasprashivaya every man severally, and obysknye detective enjoin speech writing for himself, and correspondence searches and ordinary people in search of writing does not enjoin, and Imathia their speech at the Russian people for their fathers and for their spiritual arms, and in Lithuania and in German in their own hands, or to whom they are in their place to those searches are told to put his hands, while the Princes and Moores and Tatar, Tatar who knows how to read and write, Imathia searches for arms also, but that does not know how to read and write, and those and tribute-paying people for their searches Imathia znamyany . And enjoin speech obysknye Writers obysknym lyudem themselves. And the nobles and knights obysknye speech hath special, but with people to and from the peasants, his nobles and knights in odne obysknye speech did not write. And that people who uchnet the court house searches of the take, and so diverting people on the court will give imyaniuyu paintings, murals and write in the race and tribe, and friends of many people, and the allotment does not believe all the searching. And about a detective skazyvati obysknym lyudem imyanno, what would they affect in a search right really, no one boyasya, and no donor nor the limits of that. And they will be searched obysknye people say not to tell the truth, and for them to be alone from the Emperor in the great disgrace and punishment. And the detective on orders firmly and nakaznye memory write them on the great reinforcement so that they really searched, but the sovereign's godfather did not kiss other friends and foe are not avenged, and that would be watched and guarded tightly to obysknye stacks all the families of people during the searches did not lie, and that people uchnut families in the searches to lie, and they inflict obyschikom knows about that, or people who disobey uchnut, obysknyh not figure out uchnut speeches, and they would have contacted detectives about the Emperor, who imyany obysknye people in families searches did not really affect uchnut and who searches not give speeches uchnet, and they sent detectives to the people to the Emperor imyannye painting of the hands. And they will be detectives uchnut syskivati ​​not the truth for their self-interest, or they are in the inquest uchnut druzhiti friend and foe to take revenge, or that people uchnut obyskeh lie in families, and other searches did not figure out uchnut speeches, and they obyschiki of the Emperor Writers not uchnut, trying to plaintiff or defendant, and the Emperor knows about that will pass them, and they are a detective for the Emperor of be alone in the great disgrace and punishment. Let there be people in the obyskeh obysknye uchnut govoriti different speech, some say, by the claimant and others on the defendant, and that the searches in the direction of the common people will be more, and by the fact that a search and recover, hearth searches of people will say more.
162. And will the plaintiff or the defendant, which in those searched will be charged, the Emperor uchnet brow beating on ordinary people in more than half, and say that those people are great obysknye half lied in a search, and the smaller half of the ordinary people in the raids said indeed, and by the way petition of the ordinary people of the two halves taken from the townspeople, and from the servitors of the palace and sat down, and from the Patriarch, and from the Metropolitan and of the Archbishop and Bishops of, and of the monastic estates, and of the knights, and Okolnichy and duma people and stolnik and solicitors, and the nobility of Moscow, and residents and policemen nobles and knights, and all of the landowners and the patrimonial estates and the estates of the best people from one hundred to two people, and where there will be less than hundred people, and one of those people on the person and give them face to face, and syskivat about them with all sorts of investigation tightly, which is half of the searches had lied. Let there be obysknye petitioner and the people less than half the ordinary people more than half ulichat they obysknye people more than half of the searches had lied, and those ordinary people more than half of the Emperor Imathia penalties for false searches: Archimandrite of pyatidesyat rubles per person, with the Abbot and Kelarev for forty rubles per person, with the Treasurer and the builders of the cathedral and the elders of thirty rubles per person, with the rank and file to take on five rubles per person, with the servants of the monastery on the large monasteries dvattsati rubles per person, and the smaller monasteries, and servants of with calves of all the monasteries of five rubles per person, with Protopopov for forty rubles per person, with Protod'iakonov for thirty rubles per person, with the priests of the twenty rubles, per person, with the deacons and church deacons for ten rubles per person, with stolnik and a lawyer, and the nobility of Moscow, and the Inhabitants, and policemen nobles and knights, and the disobedient to the searches did not figure out uchnut at thirty rubles per person, with the chiefs of the townsmen dvattsati rubles per person, with the townspeople and with the coachmen, and votchinnikovyh and pomeschikovyh Chamberlain to ten rubles per person, with the elders and the barmen for five rubles per person, with the peasants and all alone with a ruble per person, but from the same people searches by selecting the Chamberlain s top people and peasants , the tenth man to beat his whip, and the Archimandrite and the Mother Superior and priests and deacons who searched lie: so, for humility otsylati to the Patriarch and the Metropolitan, and to the archbishops and bishops, who in whose area will be. And what to whom the plaintiff or defendant from false searches inflict loss and consume and red tape, and then all dopraviti enjoin the same lyudeh who searched liar, and otdati to whom they inflict losses. And will that people on such false search warrant will try, and the tortured lyudem lyudeh enjoin those who searched liar, praviti bezchestie and injury in four, that henceforth no lie.
163. And people will be less than half obysknye more than half of people lying obysknyh searches no ulichat and syskati be nothing, but they inflict a dispute between, and between themselves they uchnut Imathia for torture, and torture is rozimati, let it be that people in this really will try and syschetsya until right about the fact that half the people obysknyh lied to, and those people obysknyh rule on the sovereign default interest, penalties and repairs, as is written above this, but they also enjoin pytanym edit bezcheste and injury to four. A vessel according to the case vershiti inquest and search, which people told the truth.
164. And people in searches that uchnut talking about the fact that they work, about to be searched, did not know, but some people in their ulichat that they are ignorant about the matter, and syschetsya dopryama about that, and those people for false their speech to the same penalties praviti the Emperor, and the punishment he mends against the same, as is written above this.
165. And who will obysknye people about the case in which bares a search that they do not know, but the evidence for them is no will not, and that they do not put the blame.
166. And that would be people in raids in one case dvoirechi say, and the people repairing the decree against the same, as indicated repairs for false searches, as it is written above this.
167. A general search posylati syskivati ​​in such cases, in which the affairs of the plaintiff with the defendant will not be near the common links. A claimant is the defendant in the court sent both to the general truth, though one person, and for general reference and decide the case. But beyond that general references to general search syskivati ​​not send to the plaintiff from the defendant and consume unnecessary red tape and was not.
168. And the plaintiff and the defendant will both be sent to any of the guilty, and after the same court, over and above the obchey links uchnut give some links, and the judges they have those last link does not priimat and decide the case on the first general reference.
169. And what would be the case, both the plaintiff and the defendant will be sent on one link in the same general truth to the three men and one of those people a false uchnet effect, and two uchnut to condemn what he says is false, and in this case believe the two, and one set aside.
170. A will is a general reference to promises, or what ever transgressing the law of God, and lie to specify who through no fault, and that on the obchuyu link on who specify no-fault, will petition and syschetsya dopryama about the fact that she general reference lied: and the general reference for what to inflict severe punishment, a whip to beat unmercifully, and losses of who specify, without guilt, enjoin dopravit, and give the petitioner.